Spetsar för hela slanten...

Igår fick jag en ny besatthet och det slutade med att en stor del av kvällen spenderades framför datorn. Vad var det nu då som fick mig så begeistrad? Joo, spetsar. Jag insåg att jag inte hade tillräckligt mycket spetsdetaljer i min garderob och det går ju inte an.






Den här lilla godbiten klickades hem från Etsy. Handgjord från ungefärligt 40-tal var den precis det jag letade efter och jag ser framför mig hur den kommer pryda flera blusar och klänningar som ännu inte är sydda. Det är något speciellt med spetsdetaljer. Det är dessutom ett smart sätt att variera sina kläder smidigt och enkelt. Har man en klänning utan krage och istället använder löskragar har man ju många olika klänningar i en.


För att lida bot på spetssuget som satte in och i väntan på att posten från andra sidan Atlanten behagar komma drog jag fram min gamla knyppeldyna. Jag är fortfarande totalnovis men en udd och stad-spetskant kan ju faktiskt bli riktigt tjusigt med.






Men det är ju inte bara genom att knyppla som man kan göra sin egen spets. Den jag köpte på ebay var en så kallad "tatted lace" det vill säga "frivoliteter" som man gör genom att slå knutar på tunn bomullstråd med hjälp av fingerfärdighet och en liten skyttel. Det är inget jag är bekant med men givetvis måste jag ändra det. För det låter väldigt roligt, och bara tanken att bli oberoende på spetsfronen är ju verkligen eggande. Jag måste skaffa mig en bok om frivoliteter och en skyttel, nu med en gång.... Här ska det bli spetsar minsann...





I got addicted to lace the other night after I realised I didn't have any in my warderobe. So after hours of looking at different lacecollars I clicked home this one from Etsy. A lace collar can really spice up the most simple dress. And by making a collarfree dress or blous and wearing the collar loose one really can change the look of the garment easy and economical.


Kommentarer
Postat av: Gunilla De luxe

Skaffa TVÅ skyttlar! Med en kan man bara göra väldigt enkla saker.. Jag har förstås bara kommit till något slags grundmönster själv, som mycket annat har de åkt undan i "handarbetes-högen"

Själv är jag mer för virkad spets =)

2011-12-03 @ 21:30:30
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, bra tips.. Det ska jag göra..

Borde lära mig virka spets också för den delen. Fick en hel laddning supertunna bomullsgarner för just det ändåmålet av mamma för ett tag sedan som mormor använt till de spetsar hon brukade virka...

2011-12-03 @ 22:59:40
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag gör hovnigningar för dina besattheter. Fortsätt så!

Postat av: Olivia

Kristina

Haha, tack.. Jo jag det är nog ingen risk att jag skulle kunna sluta om jag ens försökte ;)

2011-12-04 @ 22:39:38
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0