Man behöver minst en sjömansblus i sin garderob...

En av de första blusarna jag sydde till mig själv var faktiskt en sjömansblus. Men den blev aldrig någon riktig favorit eftersom jag på den tiden inte riktigt var lika flink på symaskinen. För många små fel som man tänkte på gjorde att den inte blev använd så ofta. Nu har jag tagit revansch med en ny sjömansblus och inser att man behöver minst en men ännu hellre fler i sin garderob. För det är en användbart plagg. Lite extra fint så det passar till fest, men funkar även utan problem till vardags då man vill känna sig lite extra chick.




Kjolen är en enkel fyrvådig A-linje kjol med bred linning och dragkedja i bak. När man syr i sammet är det rätt praktiskt att ha så enkla modeller så möjligt dels eftersom jag tycker det är snyggare om sammeten är så hel så möjligt och så underlätter det ju eftersom sammeten ibland kan vara lite knepig att sy i då del gärna lever sitt eget liv. Ett väldigt bra tips som jag lärde mig på Tillskärarakademin är att stryka sammet med en stryklapp av sammet. På så sätt plattar man inte till "luggen" utan sammeten behåller sin yta. Man läggar alltså en bit sammet på strykbrädan och lägger det man ska stryka med luggen ned så det blir lugg mot lugg. Väldigt fiffigt för skrynklig sammet vill man ju inte ha.






De blå bomullsbanden som jag dekorerade med köpte jag på Knapp-Carlssons när jag var i göteborg senast och jag blir förbluffad varje gång jag tänker på det att nästan alla fem metrarna gick åt. Man får inte vara snål när man köper band, det är ett som är säkert. Jag sydde på banden på överkragen innan jag sydde fast den med underkragen. På så sätt slipper man ju se några styng på baksidan.




Ärmarna är gjorda efter min vanliga ärmbas med sex centimeter extra vidd eftersom jag ville att de skulle var lösa och lediga. Jag ändrade även om lite på bystinprovningarna. Underbysten gjorde jag två inprovningar istället för en och så ändrade jag lite på bystvecket i sidan så att den skulle sitta lite högre än vanligt för att framhäva den höga spetisga bysten som jag eftersträvar. Den blev liite för hög så där får det bli en snabbt åtgärd i mönstret innan jag syr nästa blus. Trots att bystvecket inte slutar innan högsta bystpunkt som önskvärt blev jag faktiskt väldigt nöjd med den här. Det är väldigt trevligt att sy blusar i linne. Något som jag verkligen kommer göra om.




This is my Christmas-eve get up. The skirt is a simple 4 gore A-line skirt made of a nice red
cotton velvet. The perfect christmas fabric. The blouse is a fine linen sailor blouse with three quarters long sleeves. For this modell I changed the the bustlines somewhat. Allthough not entirely happy with the bustcut (will change the pattern for next time)that got a bit to high up on the highest bustpoint,  I'm overall quite pleased with how the blouse turned out. It's very wearable and the linen is very soft against the skin. The sailor blouse really is a necessity in every closet and this surely wont be the last one I make....

Kommentarer
Postat av: Nusse

Den är verkligen jättefin! Och draperiet sen, wow!!

2011-12-29 @ 12:18:03
URL: http://www.nusse.nu
Postat av: Olivia

Nusse

Tusen tack!!



Ja, visst är det fint!!! Jag älskar det. Har haft det i linneskåpet jättelänge, för jag har inte velat att det skulle slitas/blekas.. Men så insåg jag att det är ju klart det är menat att det ska användas.. Funderar dock på om jag inte borde sy gardiner/draperi i samma mått och hänga upp bakom det, så det inte blir solblekt..(det hänger för ett fönster och balkongdörr)

Det är svenskt handtryck, heter "Cuba" vet inget mer om det än så... Det förgyller sovrummet, det är ett som är säkert. :)



2011-12-29 @ 14:01:46
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: betty j

jättefin blus! Jag kan inte ha det själv för jag känner mig alltid utklädd som till maskerad med sjömansblus!Betty j

2011-12-29 @ 17:15:01
Postat av: Olivia

betty j

hehe, ja ibland känns nästan livet som en enda stor maskeradbal, är lika bra att vara klädd för't. ;) Nä, skämt å sido, en del kläder är väl sådana antar jag, olika från person till person.. jag hade jättegärna velat gå omkring med en såndär vit sjömansmössa till. men jag pallar inte riktigt, DET känns maskerad-igt för mig. :D

2011-12-29 @ 18:38:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Njäeh. Minst en sjöman i garderoben låter mer som mitt motto!

Postat av: Olivia

Kristina

Tsss... haha, det kanske det vore något!?

2011-12-29 @ 22:23:31
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tjusig blus!!!

2011-12-30 @ 10:44:24
URL: http://www.meandtheboys9.blogspot.com
Postat av: Åsa

Vilken pingla! Både kjolen och blusen blev otroligt fina! Och så på dig sen - kan det bli annat än perfekt?!



Själv har jag pausat från mönsterritbordet och attacksyr just nu i trikå. Mjukisbyxor, trosor, toppar, linnen... Skönt att ladda med basplagg och sedan pausa i "tänkandet". Men snart blir det mer mönsterritande och stumma material igen.



God fortsättning!!!

2011-12-30 @ 12:48:33
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Malin

Tjusig ensemble ! Det där med sammet fick jag lära mig den hårda vägen. Jag lyckades sätta ett pressmärke på en kjol en gång och det tog lång tid att få bort det. Betydligt längre tid än det tog att göra det :)Jag önskar dig ett Gott Nytt År och hälsa gärna din mamma också!

2011-12-30 @ 14:11:06
URL: http://mulligam.blogspot.com
Postat av: betty j

Gott Nytt År!

Hur länge höll förresten din nagellagning?

Betty j

2011-12-30 @ 23:08:36
Postat av: Olivia

Johanna

Tack, tack!



Åsa

Tackar!! :) Kjolen blev lite dum i bak dock. Jag gjorde linningen för trång, så på julafton var jag tvungen att göra en nödlösning för att få plats med julmaten utan att storkna.. Måste fixa det innan jag kan använda den bland folk, för det glipar lite mellan linningen och där dragkedjan slutar.. Men! det syntes ju inte på bild. :)



Malin

Tack så mycket. Ja den blev klassisk som jag ville ha det. Ja ibland går det snabbt, speciellt när strykjärn är inblandade. Gott nytt år på dig med! Hoppas vi ses på mässan i februari!



Betty J

Gott nytt år själv! Nageln höll i fyra dagar (men jag var vääldigt försiktig att stöta i eller få den fuktig). Sen gick jag med plåster en dag till sen klippte jag av den. Då blev den faktiskt inte så ont kort som om jag hade tagit av den med en gång. :)

2011-12-31 @ 14:00:53
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Väldigt tjusigt!

2012-01-01 @ 17:41:42
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Olivia

Anna

Tack så mycket!!!

2012-01-02 @ 15:25:32
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0