Läselista...

För ett tag sedan fick en förfrågan om fler boktips i 40-tals miljö. Jag har ju  läst flertal under årens lopp eftersom det länge varit ett favorittema men eftersom det är lite sämre ställt med minnet tog det ett tag innan jag kunde komma på tillräckligt många titlar för att göra en lista. Nu har jag dock tänkt färdigt så här kommer ett textdigert inlägg med massa boktips lagom till julhelgen, det är bara att gå iväg till biblioteket och låna. Marsh iväg!

"Tjuvarnas natt" av David Benioff. - En riktigt bra bok som jag läste för två år sedan och som fortfarande inte riktigt släppt taget om mig, en riktigt hemsk och spännande bok som kanske inte innehåller så mycket kärlek i vanlig bemärkelse men stor del vänskap och gemenskap. Väldigt läsvard bok som jag rekommenderar å det starkaste.


”Bleeding Heart Square” av Andrew Taylor- Detta är en långsamt och suggestivt berättad historia som verkligen ger anglofiler (som jag) något att grotta ned sig i. En riktigt mysig, regnig spänningsroman. Den utspelar sig visserligen på 30-talet men tyckte den platsade ändå eftersom kriget, trots att det inte startat än, var väldigt närvarande i hur samhället gestaltades med de fascistiska strömmningarna och så vidare...

”Nattvakten” av Sarah Waters -En spännande bok som utspelar sig i London under Blitzen och lite innan och efter ur flera olika personers synvinkel vilkas historier allteftersom smälts samman mer och mer. Har lite rolig tidslinje då historien berättas åt fel håll, det vill säga i motsatt kronologisk ordning.

 

Jag har en liten hatkärlek till ”Den blå cykeln”-serien av Regine Deforges. Jag både gillar och inte gillar den, men den är väldigt mycket fransk-motståndsrörelse och 40-tal i sin stil. Jag tror det var hjältinnan jag var lite anti mot, kanske för att hon var så barnslig och inbilsk till en början. Men det är ju å andra sidan en rätt mänsklig sida som man kanske borde ha överseende mot, dessutom så skärper hon till sig mot slutet av serien.

 

”Charlotte Gray” av Sebastinan Faulks- En bok jag läste för många många år sedan och gillade då iallafall, jag har inte läst om den så jag kan inte säga hur jag skulle tycka om den idag. Men jag kommer ihåg att jag då tyckte att det var en väldigt spännande berättelse om franska motståndsrörelsen och som vanligt var boken mycket bättre än filmen…Sebastian Faulks har även skrivit en bok som heter "Fågelsång" som jag gillade väldigt mycket då jag läste den (också rätt många år sedan) fast den utspelar sig under tiden för första världskriget istället. (Vilket jag var besatt av långt innan 40-talet och andra världskriget-fascinationen satte in.)

 

Om man vill ha en annan typ av litteratur så har ju den gamle deckarräven Ken Follet skrivit en del riktigt spännande andra världskriget-böcker. Klassikern ”Nålens öga” är riktigt spännande och ”Svarta Fåglar” är även den en nagelbitare. Man får dock se upp lite för de stereotypa manliga och kvinnliga karaktärerna. Ken Follet gillar allt karlakarlar och lättfotade kvinnor.Bortser man från det har man några riktigt spännande spionthrillers att se fram emot.

 

"Brudskeppet" av Jojo Moyes - En kanske en lite töntig titel med handlingen var ändå spännande och underhållande. Den handlar om fyra kvinnor av de många, många australiensiskor som gifte sig med engelska män i armén under kriget och som efter krigslutet åkte över atlanten för att ansluta sig till sina män. Den utspelar sig på båten över atlanten med tillbaka blickar från de olika fyra kvinnornas liv.

 

"Vinterdöd" av Rennie Airth är en klassisk deckahistoria som utspelar sig under mitten av 40-talet i England. Det är de vanliga elementen med i historien, en riktigt elak mördare som går lös, bomber som faller över dimmiga london och så gemytlig engelsk landsbygg samt ett såklart väldigt spännande slut. Egentligen är detta den tredje delen om kommisarie John Madden och jag rekommenderar att man läser de två föregående böcker först. Den första "Mörkrets flod" utspelar sig precis efter första världskrigets slut och den är nog min favorit i serien även om de andra två var bra de med.


Just nu håller jag på att läsa en bok av Judith Lennox "Nattens hjärta" som jag kommit en tredjedel i, kriget har precis utbrutit och jag är väldigt nyfiken på hur de olika karaktärernas historier kommer utkristalisera sig. Hitills har den varit väldigt spännande och det är väl bara att hoppas på att den fortsätter på samma sätt.


I got a request for some readingtips for books taking place during the 40s, it took a while but I finally remembered enough titles to make a list. I sure got a soft spot for WW2 stories and through the years there have been many, these are a few of them that are worth the reading. I don't bother with translating the titles, feeling a bit lazy today.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Va?? Har du inte läst "Nattvakten" av Sarah Waters? Jag tycker att den är helt fantastisk. Jag tror att bilden hon ger av London under blitzen är väldigt trovärdig och korrekt reserchad det någonsin kan bli. Dessutom är det ju en härlig kärleksroman.

Läs den! Den ska också filmas har jag hört, det blir spännande att se.

Postat av: Olivia

Öh, jo.. Den är ju med på listan.. :D Vänta måste dubbelkolla.... jorå! Den är med!

Kul med filmatisering, det kan nog bli bra, det känns som en bok som passar för filmformatet. Hon har ju skrivit en annan bok som blev en väldigt spännande film. öh.. Fingersmith tror jag den hette..



Har du något annat boktips?? Är alltid ute efter fler romaner i den här stilen.. :)

2011-12-18 @ 19:32:58
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ojdå, förlåt! Näeh,jag läser just nu "Vindens och Skugga" av Carlos Ruiz Zafon och visseligen är handlingen i 40 talet men det är mest en otroligt bra bok om att älska böcker, egentligen.

Jag snöar in mig på olika temor ett tag slukade jag alla eländes skildringar av taskig barndom och dessförinnan var jag totalt såld på indiska författare. Nästa bokbesatthet blir kanske din lista!?

Postat av: Carro

Ken Follets Nattväktarna är också riktigt bra! Har du läst den? Jag plöjde den i somras och kna varmt rekommendera den. :)



Stor kram Carro

2011-12-20 @ 08:54:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0