Tankar på kläder...

Dödsfall ger ju tankegångar om livet och annat men eftersom jag är som jag är så tänker jag även hyfsat snabbt på kläder och vad man skall ha på sig på begravningen. Först hade jag tänkt att bara ha på mig min svarta sidenklänning som gått på begravningar förut. Men sen kände jag att jag nog skulle sy någonting nytt. Eftersom makens morfar själv alltid höll välkläddhet högt och alltid var tjusig vart han än skulle så vill jag nog hedra honom med något speciellt uppsytt för hans minne. Att sy när man tänker på någon känns lite extra fint och att ha plagg som påminner om någon man håller kär, ja det är ju också trevligt. Jag tänkte mig något i modell klassisk 50-tals "shirtwaist-dress" fast tvådelad. Så jag tror jag ska köpa lite fint tunt svart ylletyg och göra en rynkad kjol, som den här, med mycket vidd. Sen tänkte jag sy en skjorta i svart dupionsiden med en krage som man gärna låter stå upp lite i nacken. Det tror jag blir tjusigt och med mina fina pärlor till så tror jag morfar skulle tyckt det också.....

 

 

 

 

 

(Den två understa bilderna kommer härifrån)




Now the planning starts for what to wear to grandpa's funeral. I think I will go with someting like the classic shirtwaistdress.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Vet inte om du hittat in hos Isis blogg? Hon har hittat en bok från 40talet som ger råd om hur man bygger upp en fungerande garderob stegvis. Isis har som mål att följa bokens råd. Och som av en händelse, så skriver hon nu om klädsel vid speciella tilfällen vid livet högtider och även sorg.

Önskar att jag hade diciplin och råd att haka på hennes projekt, men det ska bli roligt och intressant och inspirerande att följa ändå.

Kolla här http://fortieswardrobe.blogspot.com/2011/04/when-to-wear-what-part-2.html

Postat av: Evis

Jag tyckte att det kändes väldigt bra att sy klänningen som jag hade på pappas begravning förra veckan. Jag får se om jag kommer att ha den någon mer gång innan nästa begravning(de har ju en tendens att komma tätare ju äldre man blir).

I övrigt håller jag Kristina, Isis blogg är väldig trevlig (ja, hon själv också, om vi ska vara petiga)

2011-04-09 @ 14:01:22
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Kristina

Åh, vilket bra blogg-tips!! jättekul, den där boken skulle man ju vilja ha..



Evis

Ja, den blev ju jättefin...jo det kanske blir samma för svart använder jag väldigt sällan. fast det förstås, en svart kjol är ju lite lättare kanske än en hel klänning...vi får se.. :) Ja det var ju jättefin bloggen, vad kul med ännu en att inspireras av... :)

2011-04-13 @ 14:59:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0