Svart är den nya svarta....

Jag är ju oftast rätt färgglad i både klädsel och sinne. Men igår när jag provade den nysydda begravningsstassen insåg jag att svart kan ju vara ganska så "stylish" i alla fall. Det har sytts en hel del i dagarna allt för att hinna färdigt till begravningen som är i morgon. Inte bara till mig utan maken behövde bättra på sin kostym med en svart siden slips också.

Igår provade jag mina kläder och kände mig riktigt nöjd. Förutom att underkjolen som jag hade var lite för kort så det kändes inte som den gav det rätta "puffet" till kjolen, trots ihärdigt nyttjande av stärkning. Så, det blev till att sätta igång att klippa till och skynda sig att konstruera en underkjol också. Jag kan säga att jag aldrig varit så flink och snabb som igår. På några timmar blev den färdig, bilder på underkjolen har jag inte hunnit ta än så det får komma senare för just nu har jag tokmycket att hinna med....Åka tvärs och kors hit och dit. Fixa en utställning ihop med mor, åka till stockholm igen och ja....Ibland är det mer att stå i än annars kort sagt...


Kjolen är egentligen bara två längder ihopsydd i sidorna i stadkanten och sen rynkad i midjan. Jag tycker alltid det känns så enkelt att göra sådana kjolar. Tills jag börjar sy och kommer ihåg att det där med att få rynkorna jämt allt är lite pill ändå. Men, men fint blir det iallafall och mycket vidd (3 meter) i kjolen är resultatet.





Jag gjorde blusen efter mitt vanliga mönster. Men ändrade om lite på kragen så att den lättare står upp i nacken, givetvis kan man vika ned den också, men jag tycker det ser lite extra chict ut med stående krage. Att sy i siden är verkligen underbart. Det är så följsamt och det är så tacksamt material för det blir så snyggt i slutändan.





I finished my black attire for the funeral tomorrow. Black silkblouse and a gathered woolskirt. When I tryed it on yesterday I realised that my petticoat wouldn't do, so I just had to make another one. I can say, I never sewed that fast before. Like the sewingdemon was chasing me. But the petticoat got finished in just a couple of hours and it turned out great. But pictures of that will have to come later, because now I don't have time taking any....Busy, busy little bee.....

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Åh, så fint!

2011-04-19 @ 12:33:40
URL: http://isabellesebub.blogspot.com/
Postat av: Nusse

Otroligt snyggt!!

2011-04-19 @ 13:01:54
URL: http://www.nusse.nu
Postat av: Kristina

Jaa a! Väldigt stiligt med kragen, sidentyget och de klädda knapparna. Skorna ser också sköna ut...

Svart är verkligen stylish! Med en liten scarf runt nacken så är det lätt att pigga upp och trolla bort hårdhet.

Postat av: Kristina

Jaa a! Väldigt stiligt med kragen, sidentyget och de klädda knapparna. Skorna ser också sköna ut...

Svart är verkligen stylish! Med en liten scarf runt nacken så är det lätt att pigga upp och trolla bort hårdhet.

Postat av: Katrin

Jag som gillar svart säger; åhh vad snyggt!

2011-04-19 @ 20:42:52
Postat av: Gunilla

Kommentera ikapp..



Jag beklagar sorgen, hoppas begravningen blir fin och att sorgen byts mot vackra minnen och glädje.



Jag har varit sjuk, vilket jag inte har haft tid med så jag har jobbat ändå. Självklart har jag läst din blogg, men inte känt att jag har orkat kommentera. Svart är det enda svarta och din kjol och blus är jätte fina. Jag hoppas att du kommer känna dig så vacker i dem som du är. Har själv sytt några såna ”raka” rynkade kjolar, när jag har tillräckligt mycket tyg så försöker jag överträffa mig själv i tygmängd. Har kommit upp i 4,5 meter men då är det knappt kul att rynka längre.

Den cerisrosa stickade tröjan började jag skriva ett inlägg till, men blev inte nöjd och skickade det inte. Men jag ville säga att också den är jätte fin och ser skön ut! Själv är jag inte så van vid att sticka men min mamma är väldigt duktig så jag brukar långa hennes tröjor. Jag är däremot bra på att köpa gamla mönster till henne som hon kan sticka, de bästa är från sent 40- eller tidigt 50-tal.



Själv har jag äntligen sytt klart mina byxor, eftersom jag blev så avundsjuk på dina

http://plaggen.blogspot.com/2011/04/bowlingoutfit.html



Nu ska jag bara få klart min svart-röd-orange-rutiga flanellblus så ska jag stolt visa den också =)



Vänliga hälsningar /Gunilla

2011-04-20 @ 08:37:38
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com/
Postat av: Erika

Jag beklagar sorgen, och hoppas begravningen blir en fint farväl.



Outfiten är otroligt snygg, dock! Så perfekt i thaisidenet, det är verkligen ett underbart material. Bra jobbat att hinna få allt klart!

2011-04-20 @ 09:06:21
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Maja

Vad fina det blev - både blusen och kjolen. Så stiligt med kragen och de klädda knapparna, och siden i sig är ju så vackert.



Förresten, vilka bra plagg att ha i sin garderob. Stirena och tidlösa!



Hoppas att begravningen blir fin.



Hälsningar från Maja

2011-04-20 @ 09:49:37
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Fia

Jättefina.

2011-04-20 @ 13:08:33
URL: http://virkmamma.blogg.se/
Postat av: Olivia

isabelle

tack!



Nusse

tackar, tackar!



Kristina

Ja de skorna älskar jag, önskar jag hade fler. man kan gå i dem en hel dag utan att tröttna..



Katrin

Ja just det du är ju svart-fan...ja, det är faktiskt väldigt sobert och snyggt..:)



Gunilla

Ojoj, 4.5 meter är mycket..förstår att det blev trist med rynkandet till slut. din bowling-outfit var ju skitsnygg. väldigt fin bolero!!



Erika

Jadu, jag var verkligen fokuserad med att få färdigt, hehe. roligt att vara lite speedad ibland...man känner sig så nöjd efteråt.



Maja

Tack, ja jag känner ju nu att jag vill sy mer i taisiden, det är ju såå snyggt och tacksamt att sy i. Den modellen på blusskjorta passade rätt bra också, så fler sådana kommer det nog bli... :) Lite dyrare dock än bomull som jag brukar sy i... ;)



Fia

tack, tack!

2011-04-21 @ 22:32:53
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0