Ännu en till, fast vit....

Jag håller på att bygga upp en bra basgarderob och i en sådan måste det finnas minst en vit enkel blus. Den här gjorde jag färdigt redan för två veckor sedan. Men den sista tiden har ju varit fullspäckad och jag har inte hunnit lägga ut bilden än. I helgen var det ännu en symässa vilket först kändes lite konstigt att åka på mitt upp i alla familjeangelägenheter men ändå rätt så skönt för man tänkte ju på annat. Sen åkte maken och jag upp till Stockholm igen för att städa morfars rum och plocka undan hans saker. Det var också väldigt skönt att göra, som ett avslut.

Jag gjorde den efter samma mönster som många av mina andra blusar, mitt favoritmönster just nu vilket kanske märks. Det är väldigt användbart eftersom man kan göra så mycket med få ändringar och tyget är den riktigt fina tunna bomullen som mamma och jag fyndade i vintras. Som tur är köpte vi 19 meter så jag tror det räcker ett tag. Jag brukar även använda den här till kragar och andra detajler. Ett bra bomullstyg går att använda till mycket och färga det är ju lätt om man skulle vilja ha det i annan färg än vit....





Det är ju ett väldigt tunt och skirt tyg, men är man bara nogrann med detaljerna och gör underarbetet ordentligt gör det inget att vikningar  och en del fållar lyser igenom. Sen får man ju satsa på en snygg bh under och kanske ett underlinne också. Jag tänkte göra en nästan likadan till begravningen i svart taisiden. Men hinner jag inte, begravningen är redan nästa vecka, så satsar jag på  att sy färdigt kjolen och tar den här till istället. En vit blus funkar ju som sagt vid de flesta tillfällen.





I made this blouse a couple of weeks ago but haven't had the time to write about it. A white classic blouse is a garment every waredrobe should contain. This is in a thin shiny cotton that I also use for collars and other details. I like it alot, and fortunately I have more than 20 yards of it. I think that will be enough for some time......


Kommentarer
Postat av: Maja

Hej!



Vilken söt blus, Olivia! Gillar verkligen ärmarna, så fint när det är lite puffigt. Hoppas att begravningen blir fin. Jag var på min mormors begravning i fredags och det blev som vi alla önskade det - sorgligt men ändå ljust på något sätt. Men oj vad man saknar sina gamla när det lämnat en... Även om det är livets gång.



Hälsningar från Maja

2011-04-13 @ 14:28:55
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Tack, ja jag gillar också luftigare ärmar...speciellt så är det ju skönt på sommaren...vad bra att den blev fin, jag hoppas det om morfars med...kan vara svårt med begravningar annars, alla reagerar ju olika på sorg...ja jag saknar morfar redan väldigt mycket, men som sagt, han blev ju 96 år och ville själv inte bli äldre egentligen så...men man är ju självisk och vill ha kvar dem iallafall....

2011-04-13 @ 15:02:07
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Vilken söt blogg du har! Länkar till dig från min =)

2011-04-13 @ 20:32:16
URL: http://smultronkyssar.blogg.se/
Postat av: Tasha

Lovely! I desperately need to sew myself a perfect white blouse, too. I need something pretty much exactly like yours. :)

2011-04-14 @ 05:10:50
URL: http://blog.bygumbygolly.com
Postat av: Olivia

Cecilia

Tackar, vad roligt! :)



Tasha

Thanks! Yes I love it to, been in need of a white blouse forever but haven't got around making one until now. I guess all those print fabrics makes you forget that simple white is also quite nice.....

2011-04-14 @ 10:42:25
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Blusen är så fin och kragen underbar!

2011-04-19 @ 09:40:40
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: lovisa

allt bra?:)

2011-04-19 @ 10:06:52
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Olivia

evis



Tack, jag gillar den kragen riktigt mycket jag också, lagom stor och "blusig"...¨



lovisa

jorå, det är lite mycket att stå i bara, inte bara morfars begravning och bortgång, men så blir det ju alltid typiskt nog, att allt sammanfaller....

2011-04-19 @ 11:32:31
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0