Något att ha under....

Ja, till denna tisdags symöte vill jag presentera en underkjol som jag sydde under helgen.

Först gjorde jag en liten ritning på hur jag ville ha den, mätte hur lång den skulle vara för att passa till de rynkade kjolarna jag sytt nu här senast och räknade ut hur breda volangerna skulle vara och hur långa för att få lagom mycket rynk.





Sedan ritade jag av mitt "baskjol-mönster" som jag gjort efter mönsterboken på ett mönsterpapper och klippte till tyget. Det är en enkel rak kjol med två inprovingar på bak respektive framsidan.





Jag sydde ihop kjolen och klippte till tygremsorna som skulle bli volangen. Efter det drog  jag två rynktrådar i övre delen av tygremsan och rynkade tyget och sydde sedan fast den. Jag lade volangen mot framsidan av tyget och sydde så att nederkanten av volangen låg uppåt. Sedan vek jag ned volangen och sydde på en snedremsa ovanpå fållen för att insidan skulle se snygg och prydlig ut.

Tips 1: När man ska ta av ett tyg rakt av är det bäst att klippa bara ett litet jack i stadkanten och sedan riva av. På det sättet vet man att man alltid får "av" tyget utmed trådraken.

Tips 2: När man syr på ett rynkad tyg på ett annat blir det bäst om man syr mitt emellan de två rynktrådarna och jag brukar själv föredra att sy den första rynktråden ca 1 cm från kanten och den andra ca 1/2 från den första rynktråden.





Innan jag sydde på den nedersta volangen fållade jag den och sydde fast en fin bomullsspets. Linningen gjorde jag till en dragskovariant med ett bomullsband som man knyter i sidan.





Så här blev slutresultatet. Den frasar härligt när man går och gör att kjolen står ut lite mer, så känner man sig faktiskt lite mer välklädd med en fin underkjol som tittar fram ibland.... Jag gjorde kjolen helt i bomull men det funkar säkert i andra tygsorter med, viktigt är nog dock att det är lite kropp i tyget så det inte är för slinkigt. Annars får man ju inte den där volymen man gärna vill ha under kjolen. Sen är det så att jag har flera meter av ett jättehärligt tunt och frasigt bomullstyg som jag fått av mamma, det lämpade sig ypperligt till just en sådan här sak som underkjol....Jag hade nog tänkt att den skulle få kjolarna att stå ut lite mer än vad den gjorde även om den blev väldigt fin såhär också...Kanske ska jag göra mer volanger till nästa gång. Jag är lite inne på att prova att stärka den efter jag tvättat den första gången, har aldrig strukit något med stärkelse förut så då är det kanske på tiden.







I made this petticoat on the weekend from a very luxurious cotton that my mother gave me. I made the base from a simple straight skirtpattern. Then made two pieces that I gathered and sewed on the short skirt part. Before I sewed on the the bottompiece I finished the hemline and sewed on a nice and stylish cottonlace. I think the result is quite nice alltough I mabye would like even more body in the petticoat to really make my skirts stand out. I think I'm gonna try to iron It with starch after the first time i washed it. I have always wanted to try to iron with starch but never got around to it
.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin kjol!

2010-05-08 @ 20:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0