Syförening!

Jag har gått med i husmorsskolans syförening. Idag var första mötet, det är alltid roligt att träffa andra med samma intressen, dela erfarenheter och lära sig nya saker, både vad gäller sömnad och andra handarbeten....Framförallt hoppas jag att detta ska ge mig en liten spark därbak så jag kommer igång mer med mina stickningsförsök, för stickning är verkligen något som jag känner att jag måste lära mig behärska. (Lite knasigt att vara i garnbranshen utan att kunna sticka bra inte sant?)



Mitt bidrag till detta första symöte är ett alldeles nybörjat projekt. Jag håller på med ett par byxor i 40-tals stil. Jag insåg när jag var i Stockholm och provade ett par Freddies of Pinewood att byxor faktiskt kan vara riktigt snyggt. Nu var det så att Freddies of Pinewood-jeansen inte passade riktigt, de var på tok för stora i midjan och jag tänkte istället för att sy in ett par köpe-byxor och hålla på med ändringar, varför inte sy dem själv helt enkelt. Från början till slut..Så jag köpte på mig lite schysst denimtyg för att sy ett par retro-jeans. Mönstret har jag tillverkat själv (med lite tips och råd från mor) efter grundmönstret i Öberg och Ersmans ypperliga bok " Mönster och konstruktion för damkläder". Nu ville jag ju inte sy i jeanstyget utan att ha testat mönstret först. Så jag håller just nu på att färga lite bomullstwill rött och det får bli min testkörning av mönstret....Men än så länge har jag inte kommit längre än såhär...



 


Kommentarer
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Vad roligt att du hann lägga upp några bilder. Ska bli jättespännande att följa ditt byxprojekt. Häftigt att du färgar tyget själv!



Hoppas att syföreningen kommer att bli en hjälp för dig att komma igång med stickandet. Stickning är nämligen superkul!



Ses på nästa veckas symöte, om inte förr!

Hälsningar från Maja

2010-03-16 @ 23:05:45
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Nadja

Älskar den boken! man kan verkligen skapa allt möjligt med hjälp av den! När man börjar hajja hur konstruktionen fungerar så är det så kul att titta på andras kläder och klura ut hur de faktiskt är konstruerade!

Lycka till med byxorna!

2010-03-19 @ 07:11:36
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Maja

Tackar tackar, känns väldigt roligt..Ja det är kul att färga, men det är klart eftersom maken jobbar som färgare är det ju hyfsat vardagsmat-igt för mig. Tyget blev perfekt, visserligen på tredje försöket, men skam den som ger sig. :)



Nadja

ja, först fattade jag ingenting, det kändes lite nedslående. men helt plötsligt föll poletten ned.... :) tack, jo, jag hoppas bli färdig med dem snart, har inte klippt till än dock, så jag kan lägga ut en bild...

2010-03-19 @ 11:44:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0