Borås textilmuseum...

Idag har hela dagen spendarats på Borås Textilmuseum. Det var en "stickhappening" där och jag föjlde med mor för att hjälpa till med försäljning av garner och färg....Det var väldigt trevligt och Borås textilmuseum var ett väldigt fint ställe....De hade massor med intressanta saker att se på de får stunder man hade tid till det...Stora maskiner till stickning, spetstillverkning och liknande...Den äldsta var från 1700-talet. Det är något med de där stora maskinerna alltså, man får nästan någon sorts känsla av vördnad inför dem. Man tänker på de som jobbat vid maskinerna, hur många timmars hårt slit och vedermödor har personerna som använt dem fått känna av vid dess sida. Vad tänkte de på när de stod där och arbetade.....Jag tycker det är väldigt fascinerande att tänka på de personer som måste ha haft kontakt med dessa maskiner, död materia som varit i kontakt med levande genom flera århundraden....Det är historia det!






För en tjuga fick man testa en liten manuell stickmaskin från början av 1900-talet...Jag gjorde en röd "tub" som så smångom skall bli ett par muddar...Jag ska bara valka dem med såpvatten först så de inte repar upp sig. Sedan ska jag nog brodera på små blommor i vitt silkegarn.....Det kommer nog bli tjusigt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0