bara att röra ihop....

Eftersom jag skrev om de goda köttbullmackorna igår känns det som läge att lägga ut receptet på min erkänt goda rödbetssallad. Nu har jag ju i och för sig aldrig gjort efter några exakta mått utan gått mer på känsla så det är ungefärliga måttangivelser i receptet, man får helt enkelt pröva sig fram lite efter tycke och smak...Men enkelt är det iallafall....Bara att röra ihop....

ca 1/2 dl turkisk/grekisk yogurt
ca 2 msk majonäs
ca 2 msk vit balsamvinäger eller vitvinsvinäger
ca 1,5 dl hackade inlagda rödbetor
ca 2 msk finhackat äpple (gärna av syrlig sort)
ca 2 msk finhackad lök (gullök eller charlottenlök)
salt och peppar
lite rödbetsspad

Först blandar jag yogurt och majonäs så det blir slätt och genomblandat. Sedan har jag i vinäger, salt och peppar. Efter det är det bara att blanda i äpple, rödbetor och spad. Spadet gör att färgen på salladen blir rödare och så intensifierar det rödbetssmaken lite. Rödbetssalladen blir oftast bäst om den får stå en liten stund innan man äter, så smakerna hinner gifta sig. Eftersom jag inte brukar mäta så noga så smakar jag istället av ordentligt innan jag serverar den och ibland kan det behövas till exempel lite extra majonäs, vinäger eller något annat, men det känner man ju på smaken om man tycker något fattas.

Eftersom jag ändå är inne på det där med godsaker man blandar ihop med yogurt och majonäs som bas så kan jag ju dela med mig av min goda hamburgerdressing. Även där kör jag på känn, men ungefär de här propoptionerna ger en rackarns god dressing till hamburgaren som dessutom är jättesnabb att göra.

ca 1/2 dl grekisk/turkisk yogurt
ca 2 msk majonäs
ca 2 msk vit balsamvinäger/ vitvinsvinäger
3-5msk bostongurka
ca 1 msk tomatpure
1/2 tsk socker
salt och peppar

Med basen yogurt, majonäs och vinäger kan man få till massa goda dressingar och röror. Till exempel är ju Remuoladsås nästan exakt likadan som hamburgerdressingen, förutom att man byter ut tomatpure mot lite senap och tar i lite citron istället för vinäger samt piffar till det med lite kapris. Remouladsås är ju ett måste till Fish'n'chips och varför köpa färdig när det går så snabbt och enkelt att göra egen? Om man istället kryddar till yogurtbasen med vitlök och lite curry, får man en dressing som passar perfekt till en kall kycklingsallad....

Kommentarer
Postat av: stina

Tja,

jag gjorde en rödbetssallad idag. Men den blev väldigt lös. Blir din det med? Smakade mycket gott för all del, men söpplig.

2010-07-03 @ 19:18:58
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: Olivia

hm, tja. den blir ju lite lösare än köpe, men den har väl konsistensgivare i sig. men söplig skulle jag inte säga...den funkar ju att ha i mackan t.ex. du åt ju av min i julas, då var den väl inte söpplig? du kanske hade för lös yogurt alt. för lite? eller för mkt spad? tog du sån där tjock yogurt på hink???

2010-07-03 @ 23:37:36
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: stina

Nej jag körde laktosfri yoghurt, den är kanske lösare än turkisk. Nåja, det är ett i-landsproblem. :) Jag var väldigt sparsam med annan vätska just för att det var så löst från början. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur din var i tjocklek. Skitsamma god blev den och det funkade i mackan också fast blev lite rinnigt.

2010-07-04 @ 08:13:21
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: Olivia

ah, kanske var det. den turkiska är ju jättetjock, som creme fraiche typ..det kan man ju använda med om man vill. finns ju laktosfritt om man vill det....

2010-07-04 @ 17:31:17
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Historia-bloggen

Måste testa, aldrig gjort en sån själv och jag älskar att laga mat!

2010-07-15 @ 00:15:17
URL: http://donnasandra.blogg.se/historia
Postat av: Olivia

Åh, det är jättelätt. och har man väl börjat göra egen så inser man vad mycket godare det är än köpe. :)



/Olivia

2010-07-16 @ 19:06:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0