Skepp ohoj....

En klassisk rubrik på ett inlägg som handlar om en sjömansblus...

 

Först kunde jag inte bestämma om jag skulle ha rödvitt handvävt band, enkelt vitt eller inget band på kragen. Så jag gick utan...Idag insåg jag att det rödvita bandet faktiskt är väldigt snyggt så jag sydde på det...

 

Här kom den veckade kjolen jag sydde till julafton med också. Den är gjord i en tunn fin yllekvalité som är väldigt lättburen. Veckad kjol är ju så enkelt att göra, bara att nåla veck och sy på en linning i princip. Den här gjorde jag på ett litet kick! Om man inte räknar med fållningen förståss, för den tog lite tid eftersom jag gjorde det för hand, det blir ju snyggast så. Men eftersom det arbetet skedde framför teven så räknar jag inte det så noga.

 

 

Att det ska vara så klurigt att få till bilder som ser bra ut. Blir så lätt suddigt och ofokuserat.... En bra kamera ligger verkligen högt upp på önskelistan. Samt ett stativ så man slipper be maken fota jämt för han har så dåligt tålamod för sånt....

 

 

Det är en stor rosett....Jag vet inte riktigt om den är lagom stor eller för stor. Den är inte fastsydd eller så, har faktiskt inte bestämt vilken fästningsanordning jag skall göra, än så länge sätter jag fast den med säkerhetsnål. Det bästa kanske vore att sätta en tryckknapp i fram, så kan man byta rosett beroende på om man känner för stor rosett eller en lite diskretare......

Maken ansåg att med en sådan rosett på bysten måste man nästan ha en stor rund polkagrisklubba i handen också. Jag förstår lite vad han menar......Men det är ju sött också...

 

 

Det här var ju bara en prototyp på mönstret mamma och jag gjorde innan jul. Ska rita av ändringarna jag gjorde och sedan sy en till för att se så jag inte missat något så mönstret passar rakt av sedan. Kanske ska jag göra en vit sjömansblus också. Det är ju faktiskt också väldigt snyggt....


Kommentarer
Postat av: Betty Lou

jäklars! snyggt! du är så duktig!

2010-01-18 @ 23:28:49
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, man bugar och tackar! ja jag blev nöjd, det är något visst med sjömansblusar faktiskt.....

2010-01-19 @ 10:13:37
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: signe

ååååå jag måste få säga att jag har letat och letat efter en sjömansblus eller ett mönster. Skulle du inte kunna visa/lägga ut mönstret på den? måste också påpeka att det var riktigt snyggt med flätor till den looken :D

2011-08-17 @ 20:08:13
Postat av: Anonym

ååååå jag måste få säga att jag har letat och letat efter en sjömansblus eller ett mönster. Skulle du inte kunna visa/lägga ut mönstret på den? måste också påpeka att det var riktigt snyggt med flätor till den looken :D

2011-08-17 @ 20:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0