Svart siden och pärlor...

Det var det inte bara bordet som var tjusigt på mammas födelsedagsmiddag! Jag kände mig också rätt tjusig med nyfärgat, nyklippt och nylagt hår. Mitt fina favoritpärlhalsband som är en "arvklenod" jag fått i present av mamma och så givetvis min nya klänning i riktigt tjock Crepe de chine-siden....

Jag säger ny för den känns ny fast den egentligen är gammal. Mamma sydde den till mig till för nästan tio år sedan. Men då var i en rätt skarp blå färg. Väldigt fin egentligen men färgen passade aldrig riktigt mina färger och jag använde den väldigt sällan och glömde till slut bort den...Så kom jag ihåg den igen för några veckor sedan, färgade den svart och nu är det en favorit. Crepe de Chine-sidenet gör att den känns überlyxig trots sitt enkla snitt. Det  är mjukt som en smekning mot huden och lystern gör att det svarta inte känns tråkigt utan stillsamt sobert. Siden är verkligen ett av de allra bästa materialen. Åh, jag önskar nästan att alla mina kläder var gjorda i Crepe de Chine.....Vilken dröm!



(På tal om siden...När jag läste om Crepe de Chine på Wikipedia stod det att det var ett lövtunt, genomskinligt tyg i natursiden med en lätt kornig yta...Öh, jo tjena. De har uppenbarligen inte stött på riktigt tjockt Crepe de Chine för inte skulle jag jämföra det med löv i fråga om tjocklek inte....Borde gå typ fem eller mer löv på tyget i min klänning.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0