femtiotalsmiddagen....

 

Mammas födelsedagsmiddag blev lika god och trevlig som jag föreställde mig och så känns det ju alltid extra roligt att äta vid ett fint dukat bord. Förätten bestod av tjusiga snittar och Vol au Vent fyllda med en god röra gjord på rökt sik och räkor.... De fina randiga snittarna gör man genom att varva vitt och mörkt bröd med olika fyllningar mellan, sedan slår man in det i ett fuktat smörpapper och lägger i någorlunda press i kylskåpet över natten.Sedan är det bara att ta bort kanter och skiva upp...Så har man de tjusigaste snittarna någonsin....

 


Nu är kanske inte Janssons frestelse och omelett med krabbstuvning så mycket att ta kort på...Men det var så gott att jag inte kunde låta bli.....





Efter detta var det dags för delikatessköttbullar, sås, potatis och ättiksgurka, valde bort att fota eftersom, ja, köttbullar är ju alltid köttbullar. Vilket man i och för sig kan säga om Jansson och omelett också.....


Till maten drack vi vichyvatten och pilsner. Givetvis får man inte ställa sin flaska direkt på duken....Då har man nytta av underlägg....Jag älskar dessa, så fina....




Så givetvis efterätten...Marängsviss...Höjdaren av desserter, det finns inget bättre sätt att återkalla barndomsminnen.





Tro det eller ej så var man inte så proppmätt som man kan tro efter detta matkalas....Det berodde kanske på att man inte tog så mycket av varje sak och åt under lång tid. Jag måste säga att det där med att äta i omgångar under lång tid samtidigt som man sitter och pratar och har det trevligt verkligen är något man gör för sällan....Så avslutades middagen med en klassisk grogg med Grönstedts och sockerdricka..Det var en höjdare! De visste minsann hur man blandar goda groggar på den gamla goda tiden....

 

Konjak och sockerdricka, det är ju helt strålande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0