Sött som satan!

I juletider är det godistider. Jag gillar att göra eget godis framför att äta fabriksgjort med alla möjliga sorters smakförstärkare och annat jox i. Kola är ju en klassiker och i år gjorde jag faktiskt lite. Efter ett gammalt recept som jag hade i huvudet och som härstammar ända från tiden då jag gick i lågstadiet. I lågstadiet, och mellanstadiet med för den delen, hade jag en riktig kol-kokningsvurm. Jag kokade kola så ofta jag kom åt. Receptet är enkelt och lyder som följer:

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap

Häll ingredienserna i en kastrull, koka i ca 15 min. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur länge jag kokade, men när det funkar att göra kulprovet (=droppa smeten i en kopp kallt vatten och se om det stelnar.) så är det färdigt.

Sedan häller man upp på ett smörpapper och låter stelna (framförallt kallna) lite så det går att hantera. Då klipper man i munsbitar, lagom stora att slå in i smörpapper.

Jag delade smeten och hällde i lite kakao i ena halvan. Men det går ju att smaksätta med lite vad man har hemma som tar smak. Kola är ju väldigt sött, så ur den aspekten är det dessutom ett väldigt drygt julgodis, man behöver inte mer än en eller möjligtvis två föränn munnen vrider sig av sötman och man längtar efter ett glas vatten.....



Kommentarer
Postat av: Katrin

Kola är gott och i december får man äta vad som helst. Det är frimånaden, tomma kalorier, räknas inte alls. Ses i eftermiddag? Ring mig.

2010-12-23 @ 09:50:12
Postat av: Isabelle

Det där sminkbordet är en kär ägodel som var lite av ett fynd :) God jul!

2010-12-25 @ 20:16:28
URL: http://isabellesebub.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0