Stripes!

Här var det randigt, en randig stass till våren!

Äntligen färdig till denna syjunte-tisdag. Det är ännu en rynkad kjol men här med matchande blus i ett härligt bomullspoplin. Blusen är sydd i ett gammalt mönster som mamma gjorde då hon sydde min studentklädsel. Passar fortfarande även såhär tio år senare och är ett säkert kort, för det är bara att sy rakt av. Man behöver inte ändra någonting. Det är skönt när man vill bli färdig snabbt.


 

 

 

Husmorsskolan frågade lite om knapphål och jag tänkte visa hur jag gör när jag syr knapphål. Enklast för att få dem snygga när man syr i en blus tycker jag är att göra en liten fusklapp. Där man ritat ut hur långt det är från kanten till där knappen skall sitta. Jag brukar även rita ut avståndet som skall vara mellan knapparna. För att slippa ta fram måttbandet hela tiden. Det är viktigt att man sätter en knapp presis vid högsta bystpunkten för att det inte skall flika upp sig något så jag brukar utgå från den knappen sedan placera ut dem så det blir snyggt.

 

 

 

När jag syr i tunna tyger så föredrar jag att klippa upp knapphålet istället för att använda sprätt. Det kan ju vara lätt annars att sprätten slinter iväg lite väl långt och stora revor vill man ju inte ha i sin nysydda blus.

 

 

 

Det som dock gav mig lite huvudbry den här gången var kragen, för det var så längesedan jag gjorde en liggande krage så jag kom knappt ihåg hur man gjorde. Men efter några telefonsamtal till mor kom jag äntligen på det. Kan ju säga att det inte hjälpte att klockan var runt midnatt och jag kände mig allmänt "sy-hetsig" så till den grad att jag råkade sticka en knappnål under pekfingernageln, aj.





Men men, slutet gott allting gott till slut. Kragen blev bra, typ. Jag ska sy en liknande blus snart igen, så att jag inte glömmer av igen hur man gör... De guldiga knapparna med ankare kändes verkligen som pricken över i även om jag råkade sy i dem lite snett....Med det är ju bara att vrida lite på dem...


Today I finished this striped ensemle in a lovely thin cotton. Just a gathered skirt (like the grey one) and a blouse. The blouse I made from a pattern my mother made for me about ten years ago. Nice that it still fits.
The only thing that gave me a headache was the collar, because it had been a while since I last made one I totally forgot how to make it right and got myself in quite a sewing-frenzy (So much that I stuck a needle under my nail accidentally, ouch..). So, I called my mom. And after some explanation I got it and it worked out nice in the end. I really like the buttons to.....

Kommentarer
Postat av: Nusse

Söt krage!

2010-04-27 @ 21:40:54
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj, oj, oj, vad fint! Tyget, modellerna, knapparna, ja allt! (Skorna är förresten också jättesöta!) Tusen tack för knapphåls-tipsen! Nu hoppas jag på bättre lycka nästa gång jag ger mig i kast med ett sånt... Kan du sy knapphål för hand? Finns väl en särskild typ av stygn som man använder sig av då?



De där kjolmodellen är verkligen fantastisk! Måste gör en sådan nån gång...



/Maja

2010-04-27 @ 22:33:00
Postat av: Olivia

Nusse

Åh, tack...ja den blev fin till slut...



maja

tack. åh, de där skorna är mina bästa skor någonsin, jättesköna för att var högklackade..från märket fly london...önskar jag kunde få tag på likadana som back up.



ja, jag tror de kallas knapphåls-stygn...jag ska ta och fråga mamma (hon är min sy-mentor) lite om det och be henne ge mig en liten kurs...så kanske jag kan lägga ut beskrivning på bloggen så småningom..



ja, så enkel är den att göra också...ska sy en underkjol nästa projekt tror jag så den står ut lite mer...

2010-04-27 @ 23:12:04
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Tjuettan

Fint! Gillar knapparna också...

2010-04-28 @ 20:34:00
URL: http://tjuettan.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Tjugoettan

ja, visst är de fina...köpte dem på det där billiga stället i brännebrona. Först tänkte jag bara ta några stycken men insåg sen (som tur var) att fan, kostar de bara 1 kr styck så tar man ju hela röret. Dumt att vara dumsnål. :)

2010-04-30 @ 10:28:18
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vilken söt klänning! En sådan skulle jag också vilja kunna sy.

2010-05-02 @ 20:42:28
URL: http://noabsolutetruth.blogspot.com
Postat av: Olivia

Hanna

Åh, tack så mycket. ja den blev fin..är inte så komplicerad modell, speciellt kjolen är väldigt enkel. bara att rynka och sy på en linning egentligen. :)

2010-05-05 @ 11:26:03
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Åh, så underbart fint! Kan du inte lära mig hur man ser en sån krage?

2010-05-06 @ 22:47:06
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, tack!



absolut, det är inte alls så svårt egentligen....När man klippt ut hur man vill att uringningen skall vara så lägger man på ett mönsterpapper på blusen och ritar av. mitt fram till axelsömmen (som man markerar) till sömmen mitt bak. Det blir som en båge...kan man säga...sen ritar man en linje, så bred man vill att kragen skall vara (jag tog 5 cm)...och gör en rundad kant fram....sen klipper man ut den..det ser lite ut som en bumerang..men viktigtast för att inte kragen ska krusa sig i kanterna får man göra två små invikningar som gör att ytterlinjen blir lite kortare..det är bra med en invikning framför axelsömmen och en bakom. sen lägger man på ett till mönsterpapper och ritar av och snyggar till linjerna.(viktigt också att innerlinjen inte ändras, för den ska ju matcha blusen)....sen klipper man ut och lägger på det tyg man ska ha kragen i...syr ihop yttersömmarna sen vränger man kragen stryker och syr fast den på bluskanten med undersidan av kragen...sen viker man in framsidan av kragen och syr den för hand..det krävs lite vikning och trixning för att det ska bli snyggt i framkanten...men jag kan göra en tutorial med bilder och lägga ut på bloggen vad det lider, för jag kände nog att den här beskrivningen blev lite vimsig... :)

2010-05-08 @ 15:06:47
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Alicia

Tokigt snyggt! Det där skulle jag gärna gå ut i - himla gulligt med rundad krage, alltid rätt med ränder och toppfina knappar. Mys!

2010-05-10 @ 19:52:56
URL: http://kvistgubbe.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Åh, tack.. måste nog knåpa ihop en till känner jag, för jag har mer randigt tyg, gul/vitt och blå/lila...du har alldeles rätt. randigt är alltid snyggt!

/ Olivia

2010-05-10 @ 22:40:21
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0