Franska nålar

För några dagar sedan fick jag en ask nya knappnålar av min mor..... Knappnålar, värt sin vikt i guld när man syr, om inte mer. För utan dem skulle ju allting bli skevt.

Det är lätt att glömma bort hur mycket lättare saker och ting blir med bra verktyg. Som något så enkelt som nya knappnålar. De är både vassare, tunnare och längre än mina gamla och det är så mycket lättare att nåla med dem. De glider som en varm kniv genom smör in i tyget och sitter där tills det är dags att ta bort dem. Något som jag förr tyckt varit lite halvtråkigt har helt plötsligt blivit jätteroligt. Det är fasiken rätt kul att nåla, det blir så fint och prydligt och man blir glad av de långa, smala, supervassa nålarna som faktiskt trots sitt enkla utförande är riktigt vackra när man tänker efter....

 

(Nålarna kommer från det franska märket Bohin)


Kommentarer
Postat av: Maja

Åh, vilken fin och praktisk gåva! Skulle också behöva fler, bra nålar. En stor andel av de som ligger i min ask är böjda och slöa:-( Har också börjat tänka mer och mer på vad mycket lättare allt går med rätt sorts verktyg! Och nu ska jag snart dra igång ett nytt syprojekt. Får nog bli lite nya nålar till det, tror jag:-)



Hälsningar från Maja!

2010-04-10 @ 18:30:53
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

ja, jag måste säga att jag inte insåg vilken skillnad det skulle bli, inte en sån sak man tänker på att byta ut i första hand...

2010-04-11 @ 17:41:41
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0