Annorlunda kladdkaka...

I förrgår bakade jag en kladdkaka, en lite annorlunda kladdkaka. För nu när jag har en så fin mandelkvarn vill man ju passa på att använda den. Så jag fick för mig att byta ut mjölet i kladdkakan till malen mandel. Det blev väldigt gott....Lite segare än vanligt och med den goda mandelsmaken som precis tittade fram under den kraftiga chokladaromen. Mums, med lite grädde på.


(Nu måste jag tyvärr erkänna att jag fegade ur lite och hade i ca 1/2 dl mjöl iallafall, för smeten såg lite väl kletig ut. Men nästa gång ska jag köra hela vägen ut och göra en mjölfri (och därmed också glutenfri) kladdkaka, men då tror jag att jag får öka mängden mandel, till kanske 2 dl...)

Receptet är ett gammalt klassiskt som jag fått av mamma, som jag modifierat en smula...

2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 dl malen mandel (vilket tidigare var 1 1/2 dl vetemjöl)
ca 1 tsk vaniljpulver
ca 1/2 dl kakao
100 gram smält smör
1/2 dl mjöl

Allt röres ihop och hälls i en smörad form. Gräddas i ca 25 minuter i 175°.


Detta är ju faktiskt bland det mest enkla man kan baka, och det mest goda.....

Kommentarer
Postat av: stina

Haj, haj, jag vill också ha en mandelkvarn! Å andra sidan har jag en magic bullet, samma resultat fast på ett mer högljutt sätt då ;). Låter gott i alla fall med mandel i världens godaste chokladkaka. Jag gjorde en indieninspirerad gryta en gång med mald mandel som redning. Det blev supergott!

2010-04-22 @ 13:15:12
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: Olivia

Jag är väldigt förtjust i den..men om du håller utkik på loppisar borde du nog snart hitta en. Det är iaf kul att mala ;) tror nog mald valnöt, pecan m.m. Är gott i...lite brownie-liknande kanske...gott, gott....

2010-04-22 @ 15:23:37
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Mums fillibabba!

Måste testa! Låter som att det kan vara positivt på vikten också? Den kanske blir mera mäktig och mättande så man inte orkar ta den där andra biten fniss

Älskar min mandelkvarn <3

Kram

2010-04-22 @ 17:34:48
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Nadja

Mjo, det är kul att mala...hehe, men det där om att det är bättre för figuren vet jag inte....för jag orkar alltid två bitar ;)

2010-04-24 @ 20:33:38
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0