papayadoftande händer....

I förra veckan fick jag den här av mor när vi var på apoteket för att köpa på oss "första-mäss-hjälpen" dvs. huvudvärkstabletter och skavsårsplåster. De hade specialpris om man köpte två....

Med en fruktigt fräsch papayadoft och krämig konsistens kändes den härlig för händerna. Nu när det börjar bli kallare är det ju viktigt att smörja in tassarna ordentligt och ta på handskar när man är ute. För man vill ju inte få röda  och nariga händer. Egentligen brukar jag ju göra mina egna krämer, det är ju lättare att kontrollera innehållet då. Men den här kändes rätt okej ändå. Utan mineraloljer dessutom och känns ju skönt.


Kommentarer
Postat av: Betty Lou

den luktade gott, men inte på mig tyvärr

2009-10-16 @ 16:05:16
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: olivia

Ojdå. ja ibland är det ju så, på mig luktade den som tur var gott hela tiden.... det är härligt att bryta av de annars så blommiga dofterna jag brukar föredra med lite fruktigare...... :)

2009-10-16 @ 17:18:12
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Gör du dina egna krämaer annars? Å vad spännande! Jag vill också göra men tycker det verkar så krångligt?

2009-10-21 @ 09:39:14
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, det gör jag...Det är jättekul!!!!!!

och inte alls så krångligt faktiskt. Det är lite som att laga mat, typ en bearnaise-sås eller liknande...



jag köper råvaror från crearome.se, de har även rätt bra gratis-recept som man kan utgå från tills man hittat fram till det som passar sig själv...så finns det ju massor (!) med roliga böcker i ämnet... shenet.se kan vara kul att titta på med...



principen för krämer är att man har en vattenfas där man t.ex tar rosenblomsvatten, ringblomsinfusion eller liknande blandat med lite annat (måste vara vattenlösligt och tåla värme, annars får man ha i det i fas 3) som man värmer till 75 ° sen har man en fettfas där oljorna och fetterna ska värmas till 75°, i vattenbad båda två. sen häller man försiktigt i fettfasen i vattenfasen under omrörning...är man för snabb så skär det sig....sen när det gått ihop och kallnat lite kan man ha i andra godsaker, som e-vitamin, glycerin, eteriska oljor eller vad man nu vill ha i sin kräm....sen klart!



men det är ju inte allt man kan göra, gjorde läppglans som blev jättebra, och "silicon" droppar för håret...utan silicon då, men med samma funktion och helt naturligt... eller läppbalsam, nagelbandsolja, cold cream....ja, det finns ju massor som man kan göra...

2009-10-24 @ 12:42:47
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0