Lördag i sakta mak...Korv och vilda western...

Idag var det en lugn start på dagen som gällde. Det är ju ändå helg. Efter att ha legat och dragit sig i sängen extra länge tog maken, hunden och jag en lång promenad i det vackra solskenet. Det var oförskämt vackert höstväder här i Värmland idag... När vi sedan kom hem lagade vi oss en lunch som hette duga. Stekt potatis, lök, vanlig tjockkorv och hackkorv. Just hackkorv är något jag kommer sakna när vi lämnar Värmland, för det kommer vi att göra. Ska inte gå in på detaljerna än (vill inte jinxa något) men vi har planer på G. som inkluderar flytt, nya sysselsättningar och sydligare breddgrader. Men jag antar att man kan köpa lite hackkorv och lägga i frysen när den dagen kommer. Det är en värmlänsk specialitet, inälvsmat och inget för de veka. ;) Förbaskat gott är det iallafall, med potatis och lite lingonsylt till exempel. Eller som i en sorts pytt i panna som vi åt till lunch denna härliga lördag. Vill man läsa mer om hackkorv finns det till och med en bok om den. Har inte läst den själv, för riktigt så frälst är jag inte riktigt. Jag tycker bara det smakar gott.

Till denna tunga mat tog vi stekt ägg, en varsin folköl och så en liten liten hutt Skåne Aquavit. Ibland är tung mat och skåne något av livets elexir. Till denna härlighet såg vi ett avsnitt av Deadwood. Det passade perfekt ihop. Ibland brukar jag och maken roa oss med att para ihop filmer med vissa typer av mat och just till western passar tung, fet husmanskost väldigt bra. Helst av allt ska man ju käka bacon och Heintz baked beans, men det var vi inte sugna på just idag....





 

Deadwood är ännu en riktigt bra HBO serie, utspelar sig i den lilla laglösa hålan Deadwod. Där de flesta män är laglösa, grymma och illaluktande och de flesta kvinnor är horor. Mysigt värre, eller hur? Det första avsnittet gav jag inte mycket för, inte så mycket till handling och alldeles för mycket våld. Men det tog sig och nu längtar jag desperat efter att "bara_få_se_ett_avsnitt_till".....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0