Medelhavsfisk...

Igår åt vi fisk i foliepaket till lunch, det var så otroligt gott och tillsammans med solen och värmen kändes det nästan som vi satt på en uteservering i grekland istället för på trappen i skuggan av klängväxten som snirklar sig upp för snickarglädjen. Receptet är jätteenkelt och väldigt anpassningsbart till vad man har hemma. Detta är dock den ultimata versionen enligt mig. Oliverna och de soltorkade tomaterna gör att det blir en härlig medelhavskänsla till fisken. Det är väldigt gott också att lägga i lite fetaost, men det hade jag ingen hemma igår....


vit fisk (t.ex torsk eller kolja)
purjolök
färsk fänkål
soltorkade tomater
kalimata oliver
vitlök
smör
olivolja
salt och peppar

tag ett lagom stort folieark, lägg på först hackad purjolök, sen fisken (Vi brukar göra ett paket per person, vilket är bra om man vill ha lite olika saker i, maken till exempel gillar inte fänkål.), lägg på fänkålen skuren i lagom stora bitar, hackad soltorkad tomat och till sist oliverna. Det är bäst att kärna ur dem innan, jag gör det genom att pressa bredsidan av kniven på dem och sedan tar jag ut kärnan med fingrarna, men det finns ju sådana där fancy olivurkärnare nu för tiden också. Vad som helst bara inte färdigurkärnade, för de är vidriga och enligt mig förtjänar de inte att kallas oliver. Ringla sedan på lite olivolja, lägg en klick smör på allt och pressa över vitlök samt salta och peppra. Skjuts in i ugnen i ca 30-45 min i typ 200 grader C, eller tills fisken är vit rakt igenom. Hade faktiskt inte så god koll på tiden om jag ska vara ärlig.

Servera med basmatiris och lite pressad citron.  Oj, så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0