På kökshyllan.....

Jag avskyr nästan allt i vårt kök. Men nu ska vi snart få den nya diskbänken. Eller ny och ny, det är en gammal 60-tals diskbänk som vi köpt från en snubbe som skulle renovera sitt kök och nu har han tagit bort den så vi kan komma och hämta den. De moderna typerna av diskbänkar är inte alls lika bra som den gamla hederliga sorten så det var tur att vi lyckades hitta en gammal. Så snart vi hämtat den ska vi börja renoveringen, det ska bli skönt att äntligen få ett rejält kök.

Det som håller mig från att bli totalt tokig av att vara i köket är den här hyllan. Den sitter precis brevid fläckten så egentligen inte hyllan i sig som är bra, för hyllor brevid spisar gör ju att det som står brevid den får massa stekflott på sig. Blä!

Nej, det som gör mig glad är det som står på hyllan. Hur härligt det är med alla färgerna tillsammans. Jag älskar mina margerethe-skålar. Det gröna och rosa gör att man tänker på våriga tulpaner. De turkosa kopparna med den mosaik-liknande kanten gör att jag tänker på Mexico av någon anledning, de är väldgt sköna att dricka ur och är rättvisemärkta, hurra för det. Brickan som jag fick i julklapp av den käre maken påminner också om varmare breddgrader, men framför allt får den mig att längta efter sommaren då jag ska servera öl på den här brickan. Sval öl i frostade glas på uteserveringen, det vill säga vår trädgård. Äggkopparna i serien Picknick från Rörstrand får mig att tänka på morgnarna hos mormor, då man alltid fick sitt ägg i de kopparna, tillsammans med välling och en halva grapefrukt. Det finns inget bättre sätt att starta dagen på än en välkomponerad frukost, något som min mormor och morfar måste varit väldigt medvetna om.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0