skurna chokladkakor, när andan faller på...

Min man är totalt hopplös på att fresta mig till att baka, trots att jag sagt att nu är det slut med "gluffsandet", vi har en tendens att fika ofta och mycket. I går efter lunchen utropade han att det inte fanns något till kaffet. Huvaligen att dricka sitt "efter-lunch-kaffe" utan någonting, inte ens en liten bit mörk choklad. Så jag fick ställa mig och baka igen, inte för att jag var vidare nödbedd. Denna gång blev det "Märtas skurna chockladkakor" från Sju sorters kakor. De blev rackarns goda och fyllde upp min nya kakburk som jag fick från systern som varit i Chamonix på skidsemester.



200 g smör
2 1/2 dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Blanda samman ingredienser till en smidig deg. Dela degen i 6 delar, forma dem till rullar, lägg på plåt och platta till dem något. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugn i 15 min i 200 ° C. Skär dem i lagom stora bitar när de fortfarande är varma.

Även om det är gott att äta dem till kaffet så tycker jag nästan att det är godare att äta dem med ett glas mjölk till.
 (Hurra för laktosfri mjölk!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0