Att baka bröd...

Att äta nybakat bröd är verkligen höjden av livskvalité. Varje gång jag äter nybakt bröd med smältande smör frågar jag mig varför jag inte bakar bröd oftare, jämt borde man baka. På senare tid har min ursäkt varit så lam att jag blir irriterad på min egen lättja. För det är egentligen ingen bra ursäkt.

Jag har nämligen inte kunnat packa upp min fina Assistent för köket har för lite plats för den. det är en klassisk Electrolux Assistent som vi fick av mor och far i bröllopspresent, likadan som de fick en gång i tiden när de gifte sig. Den är jättebra och brödet blir förvisso bättre av att få bli bearbetat riktigt ordentligt och länge. Jag har inte heller hittat degkrokarna till elvispen. Utan dessa utensilier har ju brödbakandet fått ske manuellt men då tyckte jag ju det blev för jobbigt. Men nu fick det vara slut med mesandet, så i förrgår tog jag mig i kragen och bakade lite gott bröd, på grovt rågmjöl, graham och vetemjöl, hade inget recept egentligen utan körde lite på frihand och det blev väldigt gott.

 Det är skönt när man efter lång tids tövande tar sig i kragen. Befriande på något sätt. Sen visade det sig också att det inte var så jobbigt som jag tänkte först, det var i själva verket riktgt trevligt att sitta på kökstolen med bunken i knät (bunken matchade desutom min nysydda rosa tröja på ett högst tillfredställande sätt) och arbeta degen så det bränner i armmusklerna.

Kontentan är att jag hädenefter tänker baka betydligt mer bröd. Svt visar dessutom just nu en väldigt bra serie för att ge inspiration till brödbakandet, Bullar av stål. Förra avsnittet bakade de rågbröd, bland annat "fotknådat" rågbröd så som man gjorde förr i tiden, det är hardcore!




Kommentarer
Postat av: Carro

Se, nu har jag inte glömt. Carro här (för att vara på säkra sidan) ;-)!

Mums med hembakt bröd, jag håller med dig. Gjorde två satser i förrgår, bl.a. en med soltorkade tomater i, blev riktigt bra! :-) Konstigt, jag har som mest att göra nu o är superstressad så sätter jag igång o bakar. Men även om det är lite bök så är det på någe sätt avslappnade....Men yej för assistent säger jag ;) Hoppas du snart kan få fram din! PUSS

2009-03-26 @ 10:51:11
Postat av: olivia

Ja, det är nog när man är som mest stressad som man behöver pyssla och baka. det är så rogivande. Såg du recepten på svt:s hemsida från bullar av stål? Många maffiga grejer där minsann, verkar lite kluriga en del dock.

Kraam!

2009-03-27 @ 11:18:01
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0