Mineral make...

Jag har börjat med en ny foundation, mineralfoundation från Jane Iredale. Jag provade mineral-makeup för fyra år sedan ungefär, då ID Bare Minerals men det funkade inte för mig, Kliade något infernaliskt och gav mig utslag. Undersökte det lite och insåg att rätt många kan visa sig vara allergiska mot Bismuth Oxychloriden som ID har i sina produkter och så var nog även fallet med mig. Tusan tyckte jag som pungat ut med en hyfsat stor peng för något som inte funkade. Tyckte dessutom att kabuki-borsten jag även köpte inte var något vidare med tanke på priset. Maken, som är lite av en "pensel och borst-snobb" en skada från hans målardagar, tyckte även han att borstens borst var knasigt vassa för att användas i ansiktet. Dessutom släppte den borst, inte kul att få massa hår i ansiktet. Så jag lade mineral make up på hyllan.

Tog fram intresset för mineral makeup två år senare då jag kom på att jag skulle prova att göra egen för jag hittade en sida som sålde ingredienserna man behöver. Det var roligt, men jag tyckte inte jag fick till ett resultat som inte kändes torrt i ansiktet. Så jag lät det vila med.

Nu har jag provat Jane Iredales foundation Amazing Base Loose Powder i några dagar och jag gillar det faktiskt. Jag tänkte att det märket borde vara det som passar bäst eftersom Jane Iredale är en av personerna bakom märket Dermalogica som jag använt i flera år och älskar. Foundationen är tyvärr inte rikigt lika snygg på som ID:s som är mer skimmrande (det är ju bland annat bismuthen som ger den skimmrande effekten) men hellre oskimmrig foundation som inte kliar och ger utslag. Den ger i vilket fall som helst ett väldigt naturligt resultat, och känns inte så "tung" på huden som vanliga foundations gör. Fast det är ju det som är grejen med mineral make up.

Jag slog till och köpte borsten Chisel powder brush också och den var rikigt trevlig faktiskt. Lite mindre kompakt känsla än vad en kabuki ger och det passade mig bättre. Jane Iredale har även lite olika fuktsprayer som används efter appliceringen för att binda mineralerna och fixera. Jag köpte Pommist, en fuktspray med granatäpple. Den gillade jag nästan mest. Men så är jag en ansiktsspray-junkie också. Det var verkligen en fuktbomb som jag misstänker att jag kanske kommer att börja missbruka. Får försöka hålla band på mig med tanke på att det inte var världens billigaste spray.








Är redan sugen på att testa mer Jane Iredale, kanske Pure Matte Finishing Powder, ett mattande puder som smidigt nog fanns i kompaktdosa perfekt för handväskan. Eller 24 karat Gold Dust, ögonskugga och skimmer med guld i...Lyxigt värre!

Det kan ju vara lite klurigt att få tag på Jane Iredale, verkar inte vara lika utbrett som ID till exempel. Men det finns en lista på återförsäljare här.

Så kan man ju köpa på nätet med. Jag köpte min borste och spray här väldigt smidigt och lite billigare...Finns även här till ännu bättre pris men de hade inte hela sortimentet och tyvärr inte sprayen, får prova dem när jag inte kan stå emot 24 karat Guld Dust-behovet längre.

Kommentarer
Postat av: Betty Lou

jag har använt i.d sen i november förra året och tycker det funkat bra hittills. jag fått något utslag på ena kinden men vet inte om det kan bero på i.d så här långt efter. som en finne men ändå inte, så kliar det och var en dag uppsvullet och gjorde lite ont. nu är det mest torrt. hur såg dina ut?

2009-06-12 @ 19:51:51
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: olivia

Jag märkte först efter någon vecka eller två. Eller nja, det är nog inte rätt heller, för jag tyckte det kliade så fort jag sminkade mig, men hudterapeuten sa att det kan vara så ett tag innan huden "vant" sig...så jag godtog det kliet. men efter ett tag så fick jag utslag som såg ut som myggbett typ, kliande lite ömma utbuktningar. och de försvann på en gång efter jag slutade använda ID så jag drog slutsatsen att jag inte tålde det...



Men jag är rätt känslig för krämer och grejer överlag så jag tyckte inte det var konstigt att jag reagerade på det med, synd bara att jag inte visste det där med Bismuthen innan, att en del reagerar på det menar jag. för då hade jag ju inte köpt ID utan ist. antagit att jag också var känslig för det..



men prova att vara utan ID ett tag, om det försvinner då så vet du. För som sagt, mitt försvann väldigt snabbt när jag slutade med ID.



2009-06-13 @ 14:34:37
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Betty Lou

mmm, men lite konstigt att jag reagerar så här långt efter. har som inget annat smink jag kan använda, inte kul alls det här.

2009-06-13 @ 23:07:28
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Betty Lou

har kollat lite, everyday minerals verkar inte ha bismuth i så ska beställa några testburkar. gillar deras rouger, billigt som tusan då testburkarna räcker hur länge som helst

2009-06-13 @ 23:16:34
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: olivia

Ja, det kanske du utvecklade överkänsligheten efter ett tag, jag är ju som sagt rätt känslig så det var nog inte konstigt att jag reagerade på en gång.

Har aldrig provat EM, är det bra? Vart beställer man det, trodde faktiskt det var samma sak som ID, fast det kallas väl Bare Minerals i Usa? Blandade nog ihop dem.du kan väl berätta om deras foundation är bra för då kanske jag borde prova med. Jane Iredale var ju lite dyrt, lite över 300 spänn på nätbutiker, men på US-sidor var det mkt billigare, men jag hittade ingen som skickade till Europa tyvärr.



En sak som jag har lite problem med dock, är att jag tycker det är svårt att inte se ""storporig" ut. Som att foundationen framhäver porerna, vet inte om min teknik brister eller om det är så att jag borde ha en mineral veil eller liknande först på de ställena. Hatar när porerna syns för mkt. Vill ju ha slät proslin hy! ;);)



Jane Iredale har ett puder som är motsvarighet till mineral veilen som ID har. funderar på om det är värt att investera i eller om det inte gör ngn skillnad. Har du märkt sånt med mineral foundation??

2009-06-14 @ 15:54:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Betty Lou

EM är mycket billigare och så finns det mycket mer nyanser i allt tycker jag, så innehåller det inte bismuth! Har läst mycket bra om EM, fått bra betyg av många.



Kolla på everydayminerals.com beställde massor idag, och det är redan skickat! Får det inom 1 vecka och frakten är billig. Ta ett free kit, så går du bara in på produkterna och drar till shoppingkorgen (säger det bara för att det tog ett tag innan jag klurade ut hur man gjorde haha), man får välja 1 rouge, 3 foundations, 1 concealer.



Beställde för ett tag sen men fick inte riktigt rätt nyans på foundationen så jag har beställt mer, köpte iaf ögonbrynsfärg som är skitbra och passar min hårfärg ganska bra, en provburk som nog lär räcka i månader! och provburkarna kostar 2.5 dollar!



haha alltså efter ett tag så struntade jag i den speciella tekniken som man ska använda sig av, men har fått höra av min hud ser jämn ut så jag lyckas ändå. jag har ganska mycket pormaskar och dom är väl medelstora men lyckas få dom att se mindre ut, kan även bero på mitt underbara ansiktsvatten från Decleour lotion-matifiante-250ml.html" rel="nofollow">http://www.donnabeauty.se/decleorlotion-matifiante-250ml.html



mineral veilen innehåller inte bismuth så den ska jag fortsätta med, ska ta en i.d-paus sen när min beställning kommer.

2009-06-14 @ 20:04:50
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0