harvrekakor med chokladtopping...

I går kväll bakade jag havrekakor, det är ett väldigt smidigt och enkelt recept. Jag lyxade till mina kakor med en chokladtopping, det är ju alltid roligt med lite extra..

Receptet är som följer:

3 dl fiberberikade havregryn
1 1/2 dl socker
200 gram smör
"en näve" hackade mandlar

chokladtopping:
1/2 dl socker
1/2 dl kakao
1/2 dl vatten
en nypa salt

hackade hasselnötter till dekoration

Smält smöret, blanda socker, havregryn och mandlarna i en skål och häll sedan över det smälta smöret och blanda väl. Pytsa sedan upp blandningen i muffinsformar. Grädda i ugn i 175° C i ca en kvart, till kakorna är gyllenbruna. Medan kakorna gräddas häll alla ingredienser till chokladtoppingen i en kastrull, blanda väl och låt koka upp. Koka tills det tjocknar, det kan ta några minuter. När kakorna kallnat något bred ut chokladtoppingen och strö över lite hackade hasselnötter. Färdigt!





Egentligen är ju chokladtoppingen en vanlig reducerad chokladsås. Väldigt snabb och smidig att göra och den funkar till en mängd olika bakverk. En annan favorit är att ha den på kladdkaka. Den lite sega toppingen gör sig mycket bra ihop med den lite sega konsistensen som en riktigt bra kladdkaka har....





Jag älskar de där blommorna som trädgården lyckligtvis har nästan ett överflöd av just nu. Blommor blir man verkligen glad av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0