The secret history

Det var ett litet tag sedan jag skrev något inlägg. Har haft en del att stå i eftersom vi flyttar till vårt hus på fredag. (Tjohoo!) Jag låg på sängen och vilade lite så här på lördagskvällen och funderade lite på huset. Vi har föresten kommit fram till att den puben jag skrev om tidigare skall bli en pub/ bibliotek. För ett bibliotek har jag alltid velat ha, i alla barndomsfantasier om drömhus förekommer det ett bibliotek. Det är ju rätt lätt fixat, det är ju bara att sätta upp hyllor utmed väggarna som vi förövrigt tänkte måla i grönt eftersom grönt och bibliotek går så bra ihop. Nu har jag för mig att man måste ha ett visst antal böcker för att få kalla ett bibliotek för "bibliotek", vet inte hur många det rörde sig om men 2000 ringer en liten klocka i bakhuvudet. Nu har ju inte maken och jag 2000 böcker. Men om man börjar samla nu så kanske "biblioteket" någon gång i framtiden verkligen är ett bibliotek och inte något som bara vi kallar det....Måste kolla upp det där hur det egentligen ligger till.

När jag låg och tänkte  på vårt "bibliotek" kom jag att tänka på en bok som länge varit min absoluta favorit. En bok som jag upptänkte under min tonårstid och som verkligen gav upphov till en hel värld av suggestiva fantasier. Den bok jag talar om är The secret history av Donna Tartt, den är något av en modern kultbok och den sålde otroligt bra när den kom under början av 90-talet. Jag läste den först på svenska och i översättning heter den (tro det eller ej) Den hemliga historien och några år senare återupptäckte jag den genom att läsa den på engelska. Den utspelar sig i college miljö i norra Amerika. En liten grupp studenter som studerar klassisk grekiska och latin, de umgås nästan uteslutande i sin egen elitistiska krets. Runtomkring dem vilar en slags mystisk dimma både ifråga om deras egentliga personligheter och deras förehavanden. Så sker det något fruktansvärt och hemligheter som måste döljas riskerar att komma upp till ytan och personerna i den lilla gruppen ställs inför både moraliska och känslomässiga prövningar.

Detta är verkligen en bok som man upplever snarare än läser. I sin suggestiva berättarton har Donna Tartt verkligen lyckats få till en stämming som samspelar med själva handlingen. Åh, jag önskar nästan att jag fick läsa den för första gången på nytt. Fast å andra sidan, när jag läste den första gången var jag väldigt mottaglig för just den här typen av historier samt att jag själv läste latin och därmen kunde leva mig in ännu mer i berättelsen, så till den grad att jag nästan inbillade mig att jag var en del av den.



(Skynda in på biblioteket och låna denna bok, eller köp den för tusan. Ladda sedan i en trevlig fåtölj med en kanna gott te och sätt i gång och upptäck den hemliga historien.)

Kommentarer
Postat av: Carro

Tack för tipset! Ska bli ett sant nöje att läsa. :-)

Hoppas på att kunna få komma o hälsa på i nya lyan innan jag flyttar upp helt till Sthlm. Tror du det skulle kunna gå på något sätt?? :-)

KRAM

2009-01-12 @ 15:12:56
Postat av: Olivia

SJÄLVKLART! kommer åka fram och tillbaka med flytbilen på både lördag och söndag dock, men måndag är fritt för besök!!!! Vore jättetrevligt om du ville titta förbi!



kram!!!

2009-01-12 @ 16:04:15
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Carro

Vad kul! :-)

Jag kan i slutet på nästa vecka eller veckan därpå....lite osäkert med tanke på att vi också flyttar de kommande två helgerna. :-D

Men vi kan väl höras lite längre fram o bestämma?! Har saknat dig o det skulle vara jättemysigt att ses!

Du, pls skriv mer i bloggen så fort du får inspiration - det är så kul att läsa!

Puss&Kram

2009-01-13 @ 09:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0