Charme

När jag för några år sedan skrev min kandidatsuppsats i historia hade jag med en del rätt schyssta bilder i bilagan. I uppsatsen undersökte jag modeförändringarna under mellankrigstiden och satte dem i relation till skiftningar i de sociala strukturerna och med det ämnet är det ju tacksamt med mycket bildmaterial. Jag kan säga att det var väldigt roligt att undersöka och det hände ofta att man försvann i källmaterialet för det finns mycket roligt i tidningar från den tiden. Bland annat i annonserna. Jag kommer bland annat ihåg en makapär som man skulle spänna fast på näsan, för att ändra dess form för att få en fräsch liten "modern" näsa, den framhölls vara mycket effektiv och inte alls smärtsam (!). Mjo, jag undrar just hur det egentligen var med det där......

Den här bilden kommer från tidningen Charme som var en modetidning som gavs ut mellan 1921 och 1933. Jag fastnade med en gång för den tycker den är så "raffig". Så där dekadent skulle jag vilja ligga och göra rökringar på några kuddar i enbart negligé. Fast jag kan ju inte göra rökringar och jag passar inte i sån frisyr (har provat och såg inser jag nu i efterhand rätt töntig ut). Men men, det är en läcker bild iallafall.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0