Under tiden som jag syr....

Under tiden som jag syr en sjömansblus i ett fint kornblått bomullstyg (Som jag faktiskt inspirerades till efter att ha kikat på det här inlägget hos Bettylou.) tänker jag på vad som kan ligga härnäst i "att-sy-listan". Jag tycker det är roligt att ha flera planer i huvudet samtidigt och just nu går jag en "kurs" i mönsterkonstruktion hos mor. Ja, nu är det ju inte kurs som sådan. Eftersom det egentligen är mest att mamma lär mig lite tips och trix i sömnad, bland annat att skapa sina egna mönster. Hon är textilkonstnär och har därmed en del kunskaper som jag tidigare inte varit så intresserad av men nu inser att jag bara måste få ta del av. Det är jättekul, i helgen hälsade maken och jag på i föräldrahemmet och vi passade på att göra ett blusmönster vilket jag just nu provar och som jag hoppas blir en schysst sjömansblus. Eftersom det är helt nytt mönster så blir det många mer justeringar än vad det brukar bli med de mönster jag sytt efter förut. Hursomhelst, eftersom vi tänkte göra nya grundmönster till både byxor, klänningar och lite alltmöjligt så sitter jag och funderar på vad för typ av plagg jag vill sy härnäst. Så för att få lite inspiration surfar jag in på Vivien of Holloways hemsida och nästan storknar av alla fina plagg som finns där. Skulle vilja ha en av vardera. Har inga kläder därifrån, bara några elastiska skärp men de använder jag ofta och är väldigt nöjd med kvalitén så det vore allt lite intressant att se hur kläderna är. De är ju så läckra....








Tror nästan min favorit är klänningen, vore perfekt till vinterklänning i ett blommigt yllemuslin som jag såg i mors sykammare. Hon har nästan lika stort tyglager som vilken tygbutik som helst, vilket är roligt specielt eftersom man ofta får sig en snutt eller två om man frågar snällt. Hon hinner ju inte sy av allt vilket passar mig väldigt bra ibland. Hurra för gemensamma intressen!

Men byxorna med hängslen går ju inte av för hackor heller....eller kjolen...eller de andra byxorna....Fasiken till snygga grejer helt enkelt!



Kommentarer
Postat av: Nadja

Å den rutiga hängselkjolen och hängselbyxorna är det verkligen hög "dreggelfaktor" på!

Kul att ha en mamma som kan! Tyvär kan jag mer än min mor så jag får inte så mycket hjälp nuför tiden- skulle vara skönt med en mentor!

2009-12-02 @ 17:50:51
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Visst är de schyssta! måste sy mig ett par hänglsebyxor känner jag....

Ja det är jätteroligt, både praktiskt och kul med samma intressen....Hon är dessutom en vad verkar outsinlig källa till kunskap. Gött mos med andra ord. :)

2009-12-03 @ 09:24:51
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0