Krusbär!

Just nu dignar krusbärsbuskarna av bär. Det är härligt att kunna gå ut i trädgården och skörda, vi har tre olika krusbärssorter varav två är plockvänliga just nu. Den tredje sorten är nog lagom mogen om en vecka eller så. Den enda nackdelen med dignande buskar som man bara måste plocka av är att armarna och händerna efter ett tag känns som om man har lekt med en vildsint kattunge. Hade glömt vilka vassa taggar krusbärsbuskarna har.




Av en del av bären gjorde jag en paj som blev rackarns god. Pajdegen hade ägg i sig vilket gjorde den lite fastare och jag tror det kommer bli en favorit ett tag framöver. Det kanske är lättast att göra pajdegen i matberedare men det orkade jag inte leta fram så jag grejade ihop den med händerna. Det var faktiskt rätt lätt det med, och så slipper man ju göra av med el i onödan.

Till Pajdegen behövs:
4 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk kallt vatten
1 ägg

Till fyllningen behövs:
1 liter snoppade krusbär
1 dl socker
2 msk potatismjöl


Häll mjölet i matberedare (eller skål då om man gör för hand), mixa ihop det med smöret så det bildar en grynig massa. Tillsätt ägg och vatten, mixa tills degen gått ihop och blir till en boll. Kläm ut degen i en rund form med löstagbar kant. Lägg i bären, strö över sockret blandat med potatismjölet, skaka formen lite så det blandar sig. Grädda i 200°C i 20-30 min på nedersta falsen. Servera ljummen med vispad grädde......Mums!

Nu funderar jag på att göra lite marmelad på resten av bären, man kan ju inte äta hur mycket paj som helst (eller jo det kan man ju, men det ska vi inte göra.). Det var ett tag sedan jag gjorde marmelad men det ska nog gå bra, ser fram emot att äta varma scones med krusbärsmarmelad till veckans deckare. "Foyles war" börjar ju på tisdag, det är något att se fram emot!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0