KÖRSBÄR!!!

Jag är ju en sucker för körsbär, vare sig det är i form av tatueringar, mönster på tyg och grejer eller det verkliga bäret. Just nu är körsbären på träden i trädgården mogna så jag har plockat körsbär så det står härliga till. Det är typ det enda jag orkat eftersom jag fortfarande har en rejäl "flytt-baksmälla" och är så trött att jag knappt orkar någonting (därav den dåliga uppdateringen här på bloggen) men eftersom bären måste plockas nu, de väntar ju inte gärna, så har jag trotsat tröttheten och stått under de bärtunga grenarna och plockat tills min stora margerethe-skål var full. Morfar var gillade att göra körsbärsvin på sin tid så därför finns det tre fina körsbärsträd i trädgården.



Jag orkade inte ta tillvara på alla körsbären med en gång så de kommer gå in i frysen. Istället för storkok gjorde jag en liten liten sats sylt på prov. Det blev väldigt bra måste jag säga och resten av bären kommer gå samma väg. Ska bara kärna ur dem först. Det är lite drygt att göra men med tanke på vad gott det är med körsbärssylt på varma scones så är det garanterat värt det. Det är iallafall roligare att kärna ur körsbär än vad det är att snoppa krusbär som jag ägnade en del av gårdagen åt. Men jag upptäckte dock ett gott verktyg till detta, klippon, sån man klipper naglarna med. Givetvis ordentligt diskad!!! Mycket enklare än med kniv som jag gjorde först. Tog makens till detta eftersom jag själv filar mina naglar, tror inte det skulle vara vidare praktiskt att använda fil till snoppningen. ;)


Såhär gjorde jag min enkla och goda körsbärsylt, det blev en liten syltburk.

200 gram urkärnade körsbär
5 gram gul melatin
1 1/2 dl socker (ca 100 gram)
1 tsk atamon

Först kokade jag bären, utan socker, ca i fem minuter. Sedan tillsatte jag melatinet och lät det koka upp. Tillsatte sedan sockret, lät det stormkoka i 1 minut ca. Sedan tog jag det från plattan, tillsatte atamonet och hällde upp sylten i atamonsköljd burk och satte på locket. Perfekt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0