härlig kycklingsoppa

Vi åt grillad kyckling igår till middag och av resterna gjorde jag idag en kycklingsoppa som blev jättegod. Tog lite av varje som jag hade hemma och det blev så gott att jag måste skriva ned hur jag gjorde så jag kan göra om det. Soppa är verkligen så gott och varje gång vi äter det frågar vi varandra varför vi inte äter det oftare.

Till min goda kycklingsoppa behövs:

1 morot
1 liten purjolök
en halv paprika
färskpotatis (omkring 6 st)
kyckling i bitar (mellan 2 och 3 dl kanske)
en ordentlig klick grekisk yogurt (kanske 2 msk)
en skvätt grädde
3 bujongtärningar
1 dl sojabönor
1 msk tomatpuré
3 vitlökar
lite curry (kanske 1 tsk)
oregano
timjan
salt
peppar
en svätt vit balsamvinäger
hackad persija

Jag hackade alla ingredienser i lagom stora bitar, fräste dem i lite smör (olivoljan var slut) sedan tillsatte jag vatten och bujongtärnigar, därefter grädde, yogurt, sojabönor, tomatpuré, vitlök och kryddor så lät jag det puttra i en halvtimme, sist strödde jag över den hackade persiljan.

Eftersom jag inte tänkte riktigt på hur jag gjorde vet jag inte exakt hur mycket jag tog av allt, men det där är en ungefärlig uppskattning. Dessutom tycker jag nog att matlagning efter absolut exakta och korrekta mått känns lite trist, det är alltid bättre att gå efter omdömde och smaklökar. En gnutta sånt och en nypa sånt. Det är min melodi.




(Jag ville ha i lite zuccini också, men där sa maken nej, han gillar inte zuccini till mitt stora förtret.)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0