En liten bakelse eller två?

I söndags var mor här och vi röjde lite, väldigt skönt faktiskt för det finns mycket bråte att röja ut i det här huset. Iallafall så bjöd vi mor på middag innan hon åkte och jag gjorde några riktigt härliga bakelser till efterätt. Jag fick en vision av bakelserna en sen kväll veckan tidigare då vi satt i tv soffan och jag drabbades av sötbehov och inte hade något hemma utan ställde mig och gjorde havreflarn. Det finns nog inget bättre än när man föreställer sig någonting gott och sen när man väl får äta det så är det precis lika gott som man trodde.





Enkel sommarbakelse med trädgårdens bär.

Basen är vanliga havreflarn

75 gram smör
1 dl socker
1dl mjöl
1 dl havregryn
2 msk grädde
2 msk sirap
1/4 tsk bakpulver

Smält smöret, blanda sedan i de andra ingredienserna (blanda gärna ut bakpulvret i mjölet så det fördelas någorlunda) och rör så det blir en smidig smet. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen på 200 °C i fem-sex minuter. Tag ut och låt svalna något. Tag sedan försiktigt och lyft upp flarnen ett i taget och lägg i små skålar eller små tekoppar. Låt dem svalna i tekoppen, tag sedan ut dem försiktigt så formen bibehålls, fyll med vispad grädde och bär.

Voilá! En härlig bakelse att sätta tänderna i utan vidare mycket arbete men med väldigt gott resultat. Grädden och de syrliga bären funkar jättebra ihop med det söta "flarnet". Till jul är det nog väldigt tacksamt att göra en julbakelsevariant, om man har t.ex kardemumma, kanel eller pepparkakskrydda i havreflarnet och givetvis annan frukt, eller kanske frusna vinbär eller vad man nu har sparat i sin gömma.





Kommentarer
Postat av: Nadja

Mmm... Smaskigt! Sylt är ju annars klassiskt till vintern! (och julen)

2009-08-24 @ 21:53:52
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, självklart!! slår mig för pannan haha, det är klart att sylt blir perfa till julbakelsen. tänkte inte på det, och det är ju nästan konstigt med tanke på att jag haft sylt på hjärnan nu i flera veckor. ;)

2009-08-28 @ 16:47:48
URL: http://vidmittskrivbord.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0