Att bli insnöad....

Läser man för många romantikromaner i westernmiljö blir man skadad eller ska man kanske säga insnöad. Jag läste i förra veckan en hel radda "cheeziga" romaner där stolta indianer, vackra kvinnor, ruffiga cowboys och präriesolnedgångar var frekvent förekommande och blev så insnöad att jag var tvungen att prova på att baka majsbröd och äta det till en rejäl Chili con carne, westernstyle middag med andra ord. Borde haft en lägereld att äta vid men det fick duga med tv-soffan.

Det blev gott faktiskt, en smak som inte provats förut och det är ju alltid spännande. Brödet var godast nybakat medan det förtfarande var lite ljummet och det passade väldigt bra ihop med den starcka Chilin con carnen som jag fick maken att slänga ihop. Brödet var kanske lite i sötaste laget, så nästa gång jag bakar det så ska jag dra ner lite på sockret, men bara lite, för det var som väldigt gott som det var.



Receptet fick jag från "Bullar av stål" som gick på Svt för några veckor sedan. Riktigt bra bakprogram måste jag säga, det är härligt när det är rejält och inte bara finlir.

Ingredienser:

2,5 dl     polenta
2,5 dl     vetemjöl
3 tsk      bikarbonat
¾ tsk     bakpulver
1 msk    socker
1 tsk      salt
3,5 dl     mjölk
3            ägg
60 g       smör
1 paket  bacon
3-4 st     färska eller syltade jalapeño-chili (jag tog ca en matsked sambal oelek istället)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 220 grader. Stek baconet tills det blir knaprigt och finhacka chilin. Lägg smöret i en liten rågbrödsform och ställ in i ugnen några minuter. Ta ut den när smöret har smält. Under tiden vispar man ihop ägg och kärnmjölk. Blanda i de torra ingredienserna. Rör ner det torra i mjölken tillsammans med chili och bacon.
Vänd och vrid på formen så att smöret fördelas jämnt och häll ner resten av smöret i degen. Häll degen i formen och grädda cirka 30 minuter tills brödet är härligt brunt och genomgräddat. Testa med en trästicka efter 25 minuter. Om något fastnar på stickan ska brödet gräddas en stund till.

(Jag fick grädda mitt bröd i ca 45 min innan det blev färdigt, men jag antar att det beror lite på vad för typ av ugn man har.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0