Juleläsning....

Till julen gillar jag att krypa upp i sängen eller sitta framför brasan med en god bok. Nu har i och för sig hela min höst mestadels bestått av att krypa ihop med en bok, dock inte god utan mer av det "snaskigare" slaget (en föreläsare jag hade när jag läste Kulturstudier brukade alltid benämna känslan man fick ut av "lågkultur" som snaskig och härlig, och jag tycker det stämmer bra in på det jag vill ha ut av dessa böcker faktiskt). Min kiosklitteratur-mani som pågått i över ett halvår snart.... Längre än jag trodde i början faktiskt, undrar om det behagar gå över inom en snar framtid.

Iallafall, i jul ska jag läsa lite mer "riktiga böcker", eller riktiga och riktiga. Allting är ju relativt, hade inte tänkt ge mig i kast med James Joyce eller något sånt seriöst (Drar alltid till med Joyce när jag vill verka viktig och lärd, Brecht funkar hyfsat för det ändamålet också), utan snarare Ken Follets nya fristående uppföljare på Svärdet och spiran. Historien utspelar sig omkring ett katedralsbygge i 1100-talets England. Det är en riktig bok att frossa i, det går knappt att lägga den ifrån sig. Men så är ju Ken Follett en mästare på spänning, andra mycket bra böcker av samme författare som också är mycket lätta att ta till sig är Pengars onda makt om en bankfamilj i det Viktorianska London eller varför inte klassikern Nålens öga om en tysk spion i det krigshärjade England. Det är riktiga hängmatts-böcker faktiskt som gör sig väldigt bra efter för mycket julskinka och Jansson. Jag kan knappt vänta på att få den i min ägo. Min man och jag har bestämt oss för att ge den och en annan bok (Judith Merkle Rileys The water devil som är en fortsättning på "En vision av ljus" och "I det gröna lejonets spår", också några mycket läsvärda böcker som är bra för en mysstund med en kopp te.) i julklapp och jag misstänker att vi måste slå in dom med en gång de kommer i posten för annars kommer det vara svårt att hålla sig från att bara läsa lite...Sen vips har man läst ut hela boken på en dag och har inget till efter skinkan.......Det vore ju KATASTROF!......Åh, längta, länga, längta.....





(bild från Adlibris)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0