baka, baka sockerkaka....

Det här är mitt favoritrecept på sockerkaka. Den innehåller rätt mycket smör så den är saftig och god, brukar alternera smakerna lite grann beroende på humör. Idag blev det med kardemumma, men den är väldigt god med saffran eller varför inte äpplen och kanel.

200 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl oatley (eller mjölk för dom som tål)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Smörj en rund form med löstagbar kant. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt ev. smak (saffran, kardemumma, rivet citronskal ect.), det smälta smöret tillsammans med mjölken. Blanda i mjölet med bakpulvret i smeten. Häll smeten i formen. När jag gör kakan med äpplen så brukar jag ta fyra, fem stycken beroende på storlek, klyfta och trycka ner lite i smeten. Sen strö kanel och socker ovanpå. Med äpplen blir kakan ännu saftigare. En annan god variant är att klicka i svartvinbärsylt eller blåbär i kakan när man hällt i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min eller tills kakan är gyllene. Sikta eventuellt över florsocker när kakan svalnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0