En tedrickares bekännelser...

Jag är totalt beroende av te, lite av en tesnobb utan att överdriva. Det måste vara te av kvalité, pås-te kan man lika gärna glömma. Eller dricka varmt vatten istället (silverte) för att plåga sina stackars smaklökar med vidrigt, undermåligt låtsaste. Jag har länge köpt mitt te i en butik i stan som är väldigt trevlig, men nu när jag sitter i en stuga på landet så är man ju hänvisad till internethandel och egentligen är det lika bra. Vi beställde för några veckor sedan och det bevisades en gång för alla att det är skillnad på te och te. Inte för att det jag brukat köpa varit särskilt dåligt men det märks ju skillnad när man får dricka ett riktigt bra te. Jag beställer från Tea center of Sthlm, vi har gjort det ända sen jag var barn med jämna mellanrum, men nu var det rätt länge sedan.

Den stora favoriten är Söderblandning, det finns ingen like faktiskt. Men Sir Johns Blend med sin lite rökiga smak som passar ypperligt till ungsgratinerade mackor på kvällskvisten framför en bra deckare går inte av för hackor heller. Sen så blev det givetvis lite Earl Grey Special (går inte en frukost utan Earl Greyi koppen, special eller inte). Lite fint jasminte för kvällar då man kanske känner sig lite stressad, tycker en varm kopp jasminte funkar jätte för att lugna ner magen och själen lite. Listan blev faktiskt rätt lång, det är lätt att bli ivrig i pekfingret när man klickar runt på Tea centers hemsida. Men som jag tröstade mig med när paketet med godsakerna kom och därmed också fakturan, ett gott te är livskvalité och kan man inte unna sig det, vad är det då för liv man lever. Så sitter jag också här nu, nöjd med en god kopp te och ett digestivekex och myser. Om man är i Stockholm är det verkligen trevligt att gå och besöka butiken, det är en tebutik som heter duga, de brukar spela klassisk musik, tar inte visakort och är oftast välklädda på ett gammaldags sätt. Jag brukar försöka mig ta en tur dit när jag är i huvudstaden men på senare tid har det inte hunnits med, praktiskt därför att de har en utmärkt webbshop.

Det är inte bara själva tebladen som är viktiga enligt mig, när man ska brygga sig en god kopp te. Vattnet ska inte koka, bara nästan så det kommer små små bubblor. Ett kokat vatten tycker jag ger teet en fadd smak, vet inte om det är inbillning eller ej, men jag gillar det helt enkelt inte. Därför är det ju egentligen bäst att undvika vattenkokare och ta det på spisen istället, så man har kontroll. Att micra ett kallnat te är också uteslutet *brrr*, nej då är det bättre att dricka det kallt. Jag brukar låta det dra mellan 2-5 minuter, beroende på tesort. Ett Yunnan-te till exempel kan man låta dra jättelänge utan att det blir beskt, det är mycket kraftigt i smaken och en tid drack jag en stor kopp varje kväll och åt digestivekex till, jag kommer alltid förknippa Yunnan med Band of Brothers, för den serien tittade jag mycket på under den perioden. Självklart är koppen man dricker ur viktig också, ett grönt te tycker jag gör sig bäst i en lite finare kopp i tunt porslin, medan exempelvis Yunnan gör sig bäst i en kraftigare mugg.






(Bilden är lånad från Tea Center of Stlhm)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0