Läppbalsam...

Igår på kvällskvisten gjorde jag ett läppbalsam. Det blev riktigt bra faktiskt. jag tog till två platta burkar á 10 gr ett recept som jag hittade på i stundens hetta. 

10 g   sheasmör
7 gr    kakaosmör (med doft)
1,2 gr bivax
2 ml   avokadoolja
1 dr    paraben 
2 dr    lindblom absolut

Jag tog allt utom paraben och lindblom i ett vattenbad så det salt, väntade lite så det blev svalare, sen tog jag i paraben och lindblom. Hade lika gärna kunnat skippa lindblomen dock för kakaodoften tog över så det märktes ändå inte och jag ville inte överdosera doft när jag ska ha det på läpparna. I slutändan blev det milt chokladdoftande, lite som vit choklad luktar. När det var färdigblandat hällde jag upp det i mina två små burkar och ställde in i kyl. Resultatet blev jättebra, har smort in läpparna nästan varje timme idag, bara för att det är kul att ta upp den lilla burken och skåda mitt verk. Jag satte även på en liten ettikett på locken av burkarna, så det ser riktigt proffsigt ut.

Nästa gång ska jag inte ta kakaosmör utan göra en blandning av avokadosmör, mangosmör och eventuellt lite sheasmör. Då blir det ingen doft som tar över, utan istället ska jag tillsätta ros. Ett riktigt rosdoftande läppbalsam, det blir grejer det. Då blir det rosenkyssar till min älskade man. 

Jag har till och med sparat en liten burk med rosor på som det varit rose petal salve från Rose & co. Salvan var ju värdelös i sig, bara vaselin, med rosa färg och rosdoft i. Men jag kan ju göra en egen som har ordentliga ingredienser i. 

Har även hittat ett intressant recept på silkesdroppar till håret som jag ska testa att göra any day now. Om det bli bra vore det ju en riktig hit, eftersom den sortens produkter nyttjas ivrigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0