mjuk pepparkaka, som mormor brukade göra.....

Jag älskar mjuk pepparkaka, det är en av de bästa kakorna tycker jag. Det här är den som  min mormor brukade göra, riktigt saftig och smakrik. Jättegod med lite smör på eller varför inte philadelfiaost. Det är bäst att baka den i en avlång form, men det är nog bara för att jag är van vid att den är i den formen och tycker att kakskivorna är godast som fyrkantiga.

2 ägg
3 dl farinsocker
100 gram smör
1 dl grädde
1 dl lingonsylt
1 tsk citron
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
2 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen ingefära

Vispa ägg och socker hårt. Smält smöret och låt det svalna något. Blanda de torra ingredienserna med varandra. Blanda i det smälta smöret, grädden, citronen och lingonsylten i äggsmeten. Blanda i de torra ingredienserna. Häll i smörad och bröad form. Minst 1,5 liter. Grädda i 45 min i 175° .

Klart!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0