I varje hem bör det finnas en pub...

En av de bästa sakerna med att ha köpt ett hus (Det är förövrigt helt spikat nu, handpenning betald och allt det där, jag säger bara GÖTT MOS!) är all planering för vad man ska göra med det. Hur man ska inreda och allt det där. På gården som vi köpt fanns inte bara ett bostadshus och en uthuslänga utan även ett gamalt skolhus, där barnen runtomkring kunde gå i skola. Det byggdes under början av 1900-talet tror jag och var skola fram till 1940-talet eller så, om jag inte missminner mig. Huset är rött med vita knutar och inuti finns det två rum, ett stort som var klassrum och ett lite mindre. Jag vet inte vad man gjorde i det lilla rummet...Det är riktigt högt i tak och det finns riktigt stora spröjsade fönster på var gavel, så ljuset i rummen är jättefint. Vi har klurat på vad vi skulle göra med det här utrymmet och så kom vi på det. Eftersom vi kommer bo mitt ute i skogen och inte ha samma närhet till puben som vi hade när vi bodde gamla goda Göteborg så verkade det ju rimligt att puben fick komma till oss. Det gamla talesättet om Muhamed och berget ringer en liten klocka någonstans.....

Vi bygger en pub i vårt skolhus (och hoppas på att ingen av de gamla stötarna som en gång gick i skolan i huset blir förnärmade...) Detta kommer bli ett projekt att se fram emot. Först gäller det ju att bygga en bardisk mörk "träig" stil. Det vill säga först snickra ihop en stomme sen sätta på en panel i trä (eller ska man ha lite mer bambu-stil? hmm...) och fixa en schysst bänkskiva som man betsar och målar flera lager med båtlack så ytan blir blank och slitstark. Sen några barstolar i "rätt" stil, sätta upp några schyssta afficher, ställa några soffor framför kaminen. (yes, det är vedeldning som gäller för värme även i skolhuset, mysigt värre!) Maken har lekt med tanken på en jukebox, tyvärr är ju sådana maskiner hyfast dyra så det blir en grej att åstadkomma så fort vi fått ärva eller vunnit på lotto eller liknande. Sen kanske man skulle skaffa ett air hockey bord eller något annat liknande för rekreation. Det vet jag inte vad det kostar, men det lär ju vara billigare än ett biljardbord om än kanske inte lika "classy".

Jag tror vår pub eller ska man kalla det för myslounge kommer bli ett trevligt tillhåll, kan riktigt se mig själv pösa en av sofforna och slänga in ett vedträ i kaminen och hojta till snubben bakom baren (maken alltså, antar att vi får turas om att vara bartender för att det skall vara rättvist) att komma med en kall ale och lite jordnötter. Sweet!!.....




(Bilden kommer från favoritpuben i Göteborg, Beefeaters hemsida)





(Har inte lagt ut några bilder på huset än eftersom vi ännu inte är de faktiska ägarna och man får ju lov att respektera säljarnas integritet. Men men, det kommer, så fort vi hunnit installera oss.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0