I say.....

För att få en riktig injektion av brittisk 20-tal fylld av tweed, drinkar och gentlemän som spelar golf rekomenderar jag det i form av PG Woodehouse, vare sig man väljer att läsa en bok av densamme eller se på den ypperliga brittiska tv-serien om "Jeeves och Wooster" med Hugh Laurie och Stephen Fry så blir man inte besviken. Jag har haft en lång vurm för Woodehouse torra humor som aldrig blir tråkig.

Att läsa Wodehouse tycker jag gör sig bäst på engelska, det försvinner lite av charmen när man läser honom på svenska tycker jag nog. Det är även väldigt härligt att lyssna på som talband, i gymnasiet brukade jag gå till biblioteket och låna talböcker på engelska som handlade om den lite enfaldige gentlemannen Berite Wooster och dennes betjänt Jeeves, som alltid hjälper honom ur trångmål, som oftast har med en giftaslysten kvinna att göra...Tyvärr var de talböckerna på kasettband och jag har inte hittat något bra uppläsning som finns på cd än, vet inte vad som hände med min kassetbandspelare, försvann väl när digitalåldern tog över alltför mycket....

Tv-serien "Jeeves and Wooster" är perfekt att fika till. När den gick på kanal nio på lördagskvällarna får något år sedan brukade vi ladda i tv-soffan med te och scones. Det är en sån där serie man aldrig tröttnar på. De har så fina kläder, tweed allt som oftast och rör sig i så fina mijöer, antingen det är London, något gods på den engelska landsbyggden eller på New yorks gator eller nattklubbar. Man vill bara slänga på sig pärlorna och packa väskan och ta flyget till England och helst även åka bakåt i tiden. Det uppstår alltid trubbel där stackars Bertie blir indragen vare sig han vill eller inte och det ligger nästan alltid på den listige Jeeves att lösa problemet. Sen är samspelet mellan Fry och Laurie så härligt att man blir alldeles glad i själen och som vanligt slås av vilken bra skådespelartradition det finns i Storbrittanien.


(Bilden kommer hughlaurie.net)

Kunde inte låta bli att lägga in några youtube-klipp.

Här får man se hur det gick till när Bertie träffade Jeeves för första gången, det verkar som om det var hög tid för Bertie att få en Jeeves i sitt liv.....



....ocn här sitter Bertie vid pianor och sjunger och får lite assistans av Jeeves. Laurie är så bra på att se fånig ut och Fry är så bra på att se överseende ut....


Kommentarer
Postat av: betty lou

såg den alltid när jag var liten! och när den gått nu i 9:an.



jag kan tipsa om house of eliott, samma tidsperiod och underbart bra!

2009-01-03 @ 12:05:33
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, jag älskar huset Eliott. Men har inte sett sen det gick på tv för jättelängesedan....Har försökt hitta på Dvd, men har inte lyckats så bra. Hittade bara någon konstig import. kanske borde kolla upp det igen....Brittiska serier är juu bäst!

2009-01-03 @ 23:35:48
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: betty lou

den finns på dvd, bara att köpa från england nu när pundet är lågt. jag tror nog att jag ska göra det inom kort. i sverige kostar den kring 2000 kr. kolla www.hmv.co.uk eller amazon och ebay.



ja, allt är mer trovärdigt än amerikanska.

2009-01-04 @ 13:54:28
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

Mein Gott! 2000 spänn! det var lite saftigt... kanske borde kolla upp det från Uk då....Synd att julafton redan varit och att man är fattig själv....bah!

2009-01-04 @ 21:39:22
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0