pasta med soltorkad tomat.

igårkväll gjorde jag en så god pastarätt så jag är bara tvungen att föreviga den här.

spagetti
soltorkade tomater
purlolök
vitlök
rökt sidfläsk
mozzarella
parmesan


Medan spagettin kokade hackade jag purjolök, tog ungefär 1 dm/portion, hacka den soltorkade tomaten, skala och hacka en vitlök, tärna sidfläsket. När pastan nästan är klar sätt på en wokpanna på högsta temperatur, häll i olivolja och fräs purjolöken och det andra. häll av pastan och låt den rinna av ordentligt, den ska vara al dente. lägg i pastan och fräs den med löken, tomaten och köttet. När pastan fått lite gyllene ton smula i mozzarellan, salta och peppra. servera i djup tallrik eller skål. Riv över parmesan. Peppra lite till.

Jättegod vardasrätt och med ett glas vin till har en god bjudrätt.
Ibland brukar jag ta svarta urkärnade kalamataoliver i istället för rökt sidfläsk, funkar även väldigt bra med vanliga tomater. Man tar vad man har hemma helt enkelt. Vill man ha det extra fräscht så är färsk basilika jättegott att fräsa med spagettin, sen toppa med några blad vid servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0